• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att flyga - och komma hem?

På nedresan till min senaste tur (Pyreneerna, 14 dagar) delade jag kupé med en skotte som var stor järnvägsentusiast. Han hade koll på det mesta och meddelade en dyster nyhet. DB avser tydligen att dra in alla sina nattlinjer från Köpenhamn, där speciellt förbindelserna till Basel och Paris (med byte i Köln) varit väsentliga för mig de senaste åren. Även Paris-Hamburg, som jag utnyttjade på hemresan ska dras in. Så det verkar som jag i fortsättningen (om den finns, jag är inte så ung längre) är hänvisad till flyg.

Jag har inte flugit mycket. Fyra gånger t o r Bromma-Helsingfors (jag var fem år första gången och flög ensam), en gång t o r Arlanda-New York, en gång Barkarby-F11 i lumpen, och med helikopter kring Hårsfjärden (hemskt!). USA-resan var 1969 och jag hade ångest vid alla landingar och starter. Sen dess har jag inte flugit.

Jag kan kanske övervinna min flygskräck. Gas av rätt sort kan jag sedan hitta på plats, åtminstone i Schweiz och Österrike (annars har jag en adapter för punkteringsburkar). Det går väl an att ordna flygresa hemmavid, t ex genom en resebyrå, men hur lätt är det att ordna hemresan på plats, efter avslutad tur? Ni som flyger till era turer, hur ordnar ni den saken? Är det svårt att få plats?
 
Jag vill också ofta hålla hemresedatumet öppet, men nuförtiden är det så otroligt smidigt och enkelt. Jag skaffar mig lite hum om tillgängliga alternativ (lämplig flygplats, möjliga flygdagar, bolag...), när jag letar/bokar nerresan (bekvämt vid egen dator - en resebyrå kommer inte att ge dig en sådan överblick).

När jag sen fått mitt lystmäte/kommit fram/vädret blivit kasst... (stryk ej tillämpligt), så siktar jag på någon av de tiderna/flygplatserna med ett par dagars framförhållning, går ner till någon fjällstation, vandrarhem e.d. med internetanslutning (dvs i praktiken alla), kollar utbudet, bokar och betalar (med kreditkort; ta med chifferdosa, eller vad du nu använder till internetbetalningar hemma).
Använder den tid, som är kvar till flyget, för att ta mig till staden med flygplatsen. Visar det sig att jag behöver vänta någon dag extra, så passar jag på att se något intressant på vägen.

Det går jättebra att börja leta med någon av alla sökmotorerna, t ex flygstolen.se, men med tiden har jag lärt mig, att det kan löna sig att gå direkt på de flygbolag, som kan vara aktuella, särskilt när man ska boka med så kort varsel. Har väldigt bra erfarenhet av fr a Norwegian, men har flugit billigt och bra med allt från LOT och Air Berlin till WizzAir. Även SAS har en förvånansvärt prisvärd "lågpriskalender".

Har hittills inte råkat ut för att inte få plats, men det kanske kan vara klokt att inte sikta på fredagar, söndagar eller större helger.
 
Flygskräck

Hej!

Jag har ingen som helst flygrädsla själv men vet att en bekant blev hjälpt av en online-kurs från Fritidsresor. Prova den! Jag tror att flera flygbolag har liknande. Det sägs vara ganska lätt att bota med KBT i de flesta fall. Ta din rädsla på allvar och se till att bli av med den! Livet är för kort för att gå runt o vara rädd (försiktig och eftertänksam -ja, rädd -nej)

Lycka till!
/Jenny
 
Jag skulle inte tro att det är särskilt mycket svårare att få plats på flyget än på tåget, det handlar helt om vilka avgångar man vill åka.

Jag har aldrig rest med helt obokad hemresa, men haft ombokningsbar och det har aldrig varit några problem att boka om.
 
(---)
Det går väl an att ordna flygresa hemmavid, t ex genom en resebyrå, men hur lätt är det att ordna hemresan på plats, efter avslutad tur? Ni som flyger till era turer, hur ordnar ni den saken? Är det svårt att få plats?

Tja, en gång gick jag in på SAS-kontoret och sa "jag vill ha en biljett med nästa flyg till Stockholm". Det var visserligen inte längre bort än Danmark, men den varianten funkar också. Det blev inte överjordiskt dyrt heller.

En annan gång letade jag flyg hem på en internetansluten dator på en flygplats i Schweiz. Man fick betala internet-tid med francmynt och det funkade bra. I dagens iPad-ålder misstänker jag dock att de publika terminalerna försvunnit.

Nå, det korta (och tråkiga) svaret är väl att man enklast hittar hemresan via en smartphone och lämpliga internetsidor. Publikt wifi finns ju överallt. Annars finns det väl internetcaféer eller hotelldatorer.

Jag instämmer dock gärna i beklagandet att tågen försvinner. Efter en lång vandring färdas jag hellre hemåt i maklig takt. Det är ett värdigare sätt att låta upplevelsen landa. Finns det inte bra bussförbindelser hem från kontinenten?