På nedresan till min senaste tur (Pyreneerna, 14 dagar) delade jag kupé med en skotte som var stor järnvägsentusiast. Han hade koll på det mesta och meddelade en dyster nyhet. DB avser tydligen att dra in alla sina nattlinjer från Köpenhamn, där speciellt förbindelserna till Basel och Paris (med byte i Köln) varit väsentliga för mig de senaste åren. Även Paris-Hamburg, som jag utnyttjade på hemresan ska dras in. Så det verkar som jag i fortsättningen (om den finns, jag är inte så ung längre) är hänvisad till flyg.
Jag har inte flugit mycket. Fyra gånger t o r Bromma-Helsingfors (jag var fem år första gången och flög ensam), en gång t o r Arlanda-New York, en gång Barkarby-F11 i lumpen, och med helikopter kring Hårsfjärden (hemskt!). USA-resan var 1969 och jag hade ångest vid alla landingar och starter. Sen dess har jag inte flugit.
Jag kan kanske övervinna min flygskräck. Gas av rätt sort kan jag sedan hitta på plats, åtminstone i Schweiz och Österrike (annars har jag en adapter för punkteringsburkar). Det går väl an att ordna flygresa hemmavid, t ex genom en resebyrå, men hur lätt är det att ordna hemresan på plats, efter avslutad tur? Ni som flyger till era turer, hur ordnar ni den saken? Är det svårt att få plats?
Jag har inte flugit mycket. Fyra gånger t o r Bromma-Helsingfors (jag var fem år första gången och flög ensam), en gång t o r Arlanda-New York, en gång Barkarby-F11 i lumpen, och med helikopter kring Hårsfjärden (hemskt!). USA-resan var 1969 och jag hade ångest vid alla landingar och starter. Sen dess har jag inte flugit.
Jag kan kanske övervinna min flygskräck. Gas av rätt sort kan jag sedan hitta på plats, åtminstone i Schweiz och Österrike (annars har jag en adapter för punkteringsburkar). Det går väl an att ordna flygresa hemmavid, t ex genom en resebyrå, men hur lätt är det att ordna hemresan på plats, efter avslutad tur? Ni som flyger till era turer, hur ordnar ni den saken? Är det svårt att få plats?