Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna.

Är dina dragkedjekläppar träliga att få grepp om med vantarna på ?

Har dina fingrar stelnat av kylan så att du inte kan gripa med dem?, här är lösningen, du bara placerar kylan mellan fingrarna och drar, bra att veta om fingrarna frusit till och tändaren ligger i fickan....( hur du ska få fyr på tändaren sen, de e nästa pilsner....)

Gör så här :

Gör flera stycken kläppar och sätt på jackornas dragkedjor, brallornas ytterfickor och på alla andra grejor som man vill få tag i med vantarna på i vinterkylan.
 

Bilagor

  • kläpp.jpg
    kläpp.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,254
Glömde skriva att man borrar hål, och sedan putsar kanterna så att de inte är vassa, men det var nog onödig information....
 
Fanken, jag ser ett fel på skissen, det ska ju vara EN hel lina, inte två bitar som jag ritat med två skarvar...var fick jag det ifrån.

När man sytt färdigt så viker man ihop öglan och trär den genom dragkedjekläppen och sedan trär man kulan genom öglan och drar åt, klart, fölåt missen....lovar att aaaldrig rita fel igen....
Återkommer med mer gör det själv under dagen.

För övrigt kan jag berätta att det här har jag ingalunda kommit på själv, utan det lärde mig en Säkerhetsmaterialkille mig på en flygflottilj i början på 80-talet, flygförarna har dessa konstruktioner på sina dragkedjor. Så det är en väl beprövad, testad mojäng, då det inte sätts dit lite vad som helst på deras utrustning.
 
Jag brukar nöja mig med bara linan, och så gör man 2-3 knutar på den. En närmast dragkedjans kläpp och en i änden (istället för kulan). Är linan tunn kan man behöva göra nån på mitten också så man slipper en ögla som lätt fastnar, men det beror lite på var dragkedjan sitter.
 
Kan ingen uppfinna en lagningssats när själva fästet på löparen brustit?
Snälla! Vi har flera jackor som är omöjliga att stänga numera. Ytan är dessutom så liten att
den är svårlimmad. Ska testa epoxy + någonting.
 
Jag brukar nöja mig med bara linan, och så gör man 2-3 knutar på den. En närmast dragkedjans kläpp och en i änden (istället för kulan). Är linan tunn kan man behöva göra nån på mitten också så man slipper en ögla som lätt fastnar, men det beror lite på var dragkedjan sitter.

Precis, fort och snabbt går det oxå! Har sådana både på ryggans och jackans blixtlås.

/p-a
 
Gå till en affär istället...

Kan ingen uppfinna en lagningssats när själva fästet på löparen brustit?
Snälla! Vi har flera jackor som är omöjliga att stänga numera. Ytan är dessutom så liten att
den är svårlimmad. Ska testa epoxy + någonting.

jag tror att det är svårt att få att hålla och expxy funkar inte speciellt bra på små ytor.

Vi går nu till en sybehörsaffär här i halmstad för att fixa trasiga dragkjedor. Ofta kan dom ersätta med en helt nu löpare för 50-60kr. Har väl fixat en 4-5 jackor så det senaste året. Klassisk hantverksservice. Nackdelen är att jag spontanköper extra dragkjedjekläppar,reflexband och annat nyttigt som laglappar för funktionsjackor och annat dumt;).

/Andreas
 

Liknande trådar