Att deviera en kompass?

Jag har en kompass som nästan alltid visar fel.
Detta tycker jag är rätt störande så jag funderar på vad det kan vara för fel. Kompassen i fråga är en silva 58 monterad med skruv på en kajak.
Jag tog alla försiktighetsåtgärder när jag monterade och använde syrafast skruv som inte var magnetisk. Jag försöker att packa det underliggande utrymmet med icke-magnetiska prylar såsom sovsäck, kläder osv.
Men ändå så visar den upp mot 20-30 grader fel.
Det som återsåtr är nu att deviera kompassen. Eftersom den har inbyggda devierings-skrivar så är det ganska lätt men då måste man ha en bra plats att deviera på.
Hur gör ni? Det jag behöver veta är kardinalriktningarna och interkardinalriktningarna (magnetisk) på en plan yta. Hur gör ni? Anväder ni en vanlig liten kompass för att ta ut detta eller tar ni ut riktmärken på en karta. Risken är med kartan att man tar ut fel riktmärken och om man nyttjar en extra kompass, att den i sig har ett fel som man överför på den kompassen som ska devieras.
Jag vet att flygplatser har devieringsplattor, men det känns lite overkill att ta med lådan till arlanda...
/Samme
 
Skumt.

Låter som kompassens devieringsskruvar är ställda alldeles fel. Går det inte att gå tillbaka till någon sorts default?

Har du kollat ev magnetism på skruvar och muttrar med en kompass?

Ta bort kompassen och kolla bäringar mot en syftkompass.

För att deviera på plats i kajaken så behöver du en syftkompass och med den lägga ut korrekta bäringar till ett antal punkter runt horisonten.

Du har naturligtvis uteslutit mobiltelefon, radio VHF etc som störningskälla.

Senaste numret av kanotförbundets tidning hade för övrigt en missvisningskarta över Sverige och norden. Finns en sådan karta tillgänglig på nätet?

Thure
 
Precis så har jag tänkt.
Jag tog loss kompassen och ritade upp alla kardinalriktningar, interkardinalriktningar och de linjer som hamnar däremellan.
Jämförde med min syftkompass som inte verkar ha några skumma indikeringar. Som bäst fick jag högst 14 grader fel åt vardera håll. Det som är lite märkligt är att på devieringsgrafen så blir det ingen snygg sinuskurva utan den är klart förskjuten åt att visa för lite snarare än för mycket.
Sen kommer frågan, vad är bäst, ett ungefär lika stort fel på de flesta riktningarna eller rätt på kardinalerna och ganska stora fel däremellan. Det verkar som om jag får göra någon form av sådan prioritering mellan dessa alternativ eftersom felen är så stora.
Jag hade själv hoppats på att det skulle finnas nån form utav default inställning där den visar som den ska i en "nollad" omgivning. Någon sådan har jag inte hittat. Men det verkar vara så att eftersom metallen som sitter i skruvarna ändå sitter där så kommer den att visa fel hur man än gör, på någon riktning. Trist, men så kanske det är och får vara.
/Samme
 
En sak bara innan du börjar böka med den. Det är inte så att du har en gps? De stör kompasser alldeles våldsamt och bör isoleras från varandra. Jag satte en gps brevid kompassen en gång och då roterade den bokstavligt talat.


EDIT: Du behöver knappast åka till Arlanda, även mindre flygplatser har en sån här plats, ring din olkala flygklubb och fråga.

PPS: På tal om flyg... båtar rör sig ju också, din kompass kanske inte klarar av det. Du skriver ingen stans om det är en gyrokompass. Nu kan jag inget om båtar, men det låter logiskt i mina öron. Kanske rör sig en kanot för lite för att det ska behövas, men värt att kolla.

Får du fortsatta problem, maila mig, så ska jag leta fram hur man devierar från någon gammal lärobok. Detta är en sån bit som man läser till teoriprov en gång och (tyvärr) glömmer.

[Ändrat av lilla_my 2005-07-31 kl 15:41]
 
För stort fel?

20 grader fel låter i mina öron alldeles för mycket. Har du verkligen letat igenom kajaken och packning och dig själv efter störande magneter? Glöm inte dig själv, klockor, nyckelknippa, spännen, nitar i kläder. Listan kan göras lång. Har du kajaken på en ostörd plats när du gör denna kontroll? Är kompassen hel?
Blir det lika stort fel om du i stället för kompassen har en vanlig syftkompass på samma plats?
 
Syrafast ...

... låter som en sorts rostfritt stål, alltså magnetiskt. Mässing eller förnicklad dito passar kanske bättre.

Själva kompassjusteringen görs med justerskruvarna när "fartyget" ligger med fören i nordlig resp. ostlig riktning. Det är en smaksak om man använder en annan kompass eller en linje i sjökortet. Den första metoden medför att den lata navigatören slipper räkna med missvisningen, och det kan ju gå an så länge man håller sig inom ett avgränsat område (kanske 100 km ost-väst). Justeringen kan på motordrivna båtar bara bli ungefärlig med hänsyn till all metall ombord.

Justeringen kontrolleras sedan genom att man styr efter många (20+) enslinjer tagna ur sjökortet i varierande kurser. I ett diagram där ena axeln är enslinjens kurs (enligt huvudregeln korrigerad för missvisning) från 0 till 360 för man in kompassens avvikelse (deviationen, den late räknar även in missvisningen) på den andra axeln. Vanligtvis får man en sinusliknande kurva. Om avvikelsen är så stor att man känner att man måste ha den med vid navigering, gör man en deviationstabell där kursen, deviationen och kompasskursen anges för t.ex. var tjugonde grad.

Deviationen kan i stället för enslinjer bygga på kurser styrda med hjälp av GPS. Man måste styra på samma kurs tillräckligt länge så att både kompass och GPS visar stabila värden.
 
Syrafast = austenitiskt?

En snabbgoogling (acodrain.se): "Det finns fyra huvudtyper av rostfritt stål: Austenitiskt rostfritt stål - - - I motsats till andra typer av rostfritt stål är austenitiska stål inte magnetiska - - -."

De tre andra sorterna, austenitiskt-ferritiskt stål, ferritiska rostfria stål och martensitiska rostfria stål, anges vara magnetiska. Så jag tar tillbaka en fjärdedel, minst.
 
Syrafast

Är skruven syrafast och avsedd för marint bruk är skruven också omagnetisk. Enkelt uttryck är syrafast material mer rostfritt (korrosionsbeständig) än vanligt rostfritt stål. Mer krom och mer nickel är den enkla förklaringen.

Den mer komplicerade förklaringen har att göra med att den ferritiska strukturen blir austenitisk i materialet.

Den intresserade kan läsa boken ”Rostfria stål” från dåvarande Avesta Jernverks Aktiebolag.

Per
 
Ska det behövas

på en kajak? Deviering gör man ju för att kompensera för båtens påverkan genom metalliskt skrov, diverse elektriska installationer osv men i en kajak??
Jag har själv en 58f Kayak, modellen man krokar fast i kajakens linor, utan devieringsskruvar, den funkar lika bra som vilken orienteringskompass som helst, alltså klockrent. Eftersom din kompass verkar visa fel hela tiden, även bortskruvad från kajaken, och därmed utan (fäst)skruvar, och lika mycket runt hela varvet, om jag förstod dig rätt?, så ska du nog misstänka fel på kompassen. Kontakta Silva.


Mikael
 
Något är fel

Jag instämmer med Mikael, det måste vara något fel, antingen på själva kompassen eller också finns det dolda magnetiska föremål i dess närhet. De felsiffror som nämns är helt uppåt väggarna, det är ju sådant man får i stålbåtar! Inte ens en vanlig segelbåt, med en gjutjärnsmotor 2 meter från kompassen, har så stor deviation. Prova med en annan, likadan kompass!

En kuriositet om det där med rostfritt: Inom Flottan (som ju alltid ska göra allt på sitt eget vis) benämns rostfritt stål OM, dvs omagnetiskt.

hälsningar
Jens
 
De är roliga, militärerna. Inom armén är allt material tygmaterial, såvida det inte är gjort av tyg, för då är det intendenturmaterial.
Klart som korvspad.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Magnetisk inklination kompass? Navigering 7
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar