• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att återupptäcka ett kall

Som barn lärde jag mig spela piano, delvis genom den kommunala musikskolan, men själv har jag bara haft synthar av olika slag. Detta har satt vissa begränsningar för vad jag kunnat åstadkomma på egen hand (ingen anslagskänslighet, ingen pedal, halvt oktavomfång o.s.v.), men jag har klinkat på så gott det går ändå. Musikskolan slutade jag med för länge sedan och efter lite "återfall" i gymnasiets fria val har klinkandet mest kommit i omgångar.

Nyligen fick jag dock ett plötsligt infall och spenderade en anselig summa på ett riktigt digitalpiano, om än inte av värsta sorten. Vi har en musikaffär här i stan där det är fritt fram att prova instrumenten och just denna modell hade precis rätt känsla för mina fingrar. Dessutom visade det sig att innehavaren bodde på samma gård som jag så jag fick gratis hemkörning -- samt en riktig pedal på köpet.

De första dagarna kunde jag bara inte slita mig från pianot; jag rotade fram alla gamla noter och spelade för glatta livet. Vilken upplevelse! Vilken känsla! Vilken frihet!

På senare år har jag mer och mer börjat ta ut saker på gehör och brodera ut enklare noter på egen hand och mitt största nöje nu är att "jamma" -- att sätta mig ner vid pianot och bara spela, utan tanke eller övning, och verkligen ta ut svängarna. Igår tog jag för mig att spela in en sådan session, med alla missar i anslag, pedalanvändning och flyt -- och då lät det så här.

Jag är med piano! Äntligen! :)
 
Lät ju fint det där. Hoppas nu bara att du inte ger stycket ett namn med bokstäver som inte finns på mitt tangentbord ... eller som jag inte vet hur det ska uttalas. :)
 
Jag har funderat på att köpa ett tangentbord och sen koppla till datorn, och låta datorn spela upp piano ljudet. Det finns pianoljud att köpa, som tar upp 20GB på disken. Det ljudet blir otroligt naturtroget. Det finns MP3 filer ute att ladda ned och lyssna på.
 
Jag har funderat på att köpa ett tangentbord och sen koppla till datorn, och låta datorn spela upp piano ljudet. Det finns pianoljud att köpa, som tar upp 20GB på disken. Det ljudet blir otroligt naturtroget. Det finns MP3 filer ute att ladda ned och lyssna på.

Tangentbord har du förhoppningsvis redan inkopplat till datorn! Men det kanske är ett usb- eller midiklaviatur du syftar på? Det brukar finnas att få för runt tusenlappen, men vill du ha ett anslagskänsligt får du nog hosta ur dig närmare 2kkr.

Kan dessutom tipsa om att det finns en hel del fria mjukvarusynthar att ladda ner, så innan du halar fram stora plånboken kan det vara värt att kolla vad oss-rörelsen har att erbjuda!
 
Musik är livet! Jag är själv gitarrplinkare och skulle nog inte klara mig utan att få spela varje dag. Det är ren terapi för mig. Dämpar stress, dåligt humör och tristess. Om alla skulle spela musik skulle världen vara en bättre plats!

Musikanten gillar jag också, till skillnad från den andra....

För övrigt undrar jag om inte du (Kalle B alltså) och jag läste i Kiruna samtidigt för hunda år sen. Du läste Turistsport va? Och jag den beskedligare Turism och reseliv.

Plinka vidare!

//Anders
 
Jag köpte också ett piano för ett drygt år sen och trodde det var samma modell som du, Kalle. Men det visade sig vara 120-modellen istället, vad som skiljer vet jag inte :)
 
Jag köpte också ett piano för ett drygt år sen och trodde det var samma modell som du, Kalle. Men det visade sig vara 120-modellen istället, vad som skiljer vet jag inte :)

Förutom priset (;)) och några ytterligare instrumentljud så har 130:an hörbart bättre flygelljud, med fyra dynamiska nivåer istället för tre, samt lite förändrad anslagsteknik med en tredje sensor (för dem som vet vad detta innebär...). Dessutom har man av någon anledning lyft ut rytmerna, men det är inget som jag använder ändå. Slutligen så har man gått över till USB-anslutning för MIDI-gränssnittet, vilket fungerar alldeles utmärkt; känns lite kul att spela t.ex. trombon med pianoklaviatur... :)