Att alltid ha fräsch vitlök med på turen

Min vitlök brukar bli dålig efter ett antal dagar ute på tur. Under senaste paddelturen träffade jag en kock och tog upp problemet med vitlöken.

Han sa att på hans jobb mixar de ihop 2 delar vitlök med en del matolja (ger inte smak) och då håller sig vitlöken sig bra väldigt länge. Konsistensen ska vara så att du kan hälla den i tex en stekpanna.

Häll upp det i en flaska så har du fräsch vitlök under hela turen, dessutom slipper du diska vitlökspressen.

Bra tips!

Det där skall jag se till att prova redan i veckan. Jag ser fram emot att slippa böket med att hacka vitlök nästa tur.

Om man undviker att utsätta vitlöken för kyla håller den jättelänge. Att vitlök blir dålig beror oftast på att den utsats för kyla och värme växelvis. Att lägga vitlöken i kylen är det värsta man kan göra.
Jag odlar vitlök som efter skörd förvaras i skafferiet vilket håller ca 20 grader. Vitlöken brukar hålla ca ett år innan den börjar torka in.
Den enda gången vitlök skall utsättas för kyla är när den skall gro. Vitlöken sås i september-oktober och kommer upp tidigt på våren.
Gissningsvis har din vitlök utsats för ett kylrum eller ditt kylskåp. En tur i ryggsäcken eller kanoten under sommaren skall inte vara några problem.

/Erik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordisen Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut? Friluftsmat 93

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg