• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Återställa ett gammalt plättjärn

Hallå hallå..

Igår under rivningen av ett gammalt stall/svinstia/hönshus som ska bli boningshus så hittade vi ett gammalt plättjärn i gjutjärn som jag fick. Älskar gamla verktyg och liknande så jag blev mycket glad. Helios står det på handtaget och hela plättjärnet är både smutsigt och har ytrost så frågan lyder därför. Hur ska jag göra rent och återställa det till ett fint skick ?

Att det ska oljas in och så har jag koll på men hur ska jag få bort framförallt ytrosten ?

Mvh // Johannes
 
Blästra är antagligen bäst, i brist på möjligheter kan bad med citronsyra fungera (dock inte för länge). Stålborste (för hand eller roterande på maskin) kommer troligen inte att nå in i alla skrymslen.
 
Ättika löser rost på ett ypperligt sätt. Jag brukar linda in det som ska avrostas i hushållspapper, sen mätta pappret med ättika och sen får det ligga i plastpåse tills rosten lösts upp.
 
Tack för svaren, kör dom i omvänd ordning, alltså provar ättika och citronsyra först och sen blästring.. Undrar var man köper ättika, finns sådant på ICA ?

Mvh // Johannes
 
Ja, både ättika och citronsyra finns på ICA (ättikan vid vinäger och oljor och citronsyran bland kryddpåsarna oftast). Observera att ättika brukar finnas i två styrkor, 12% ättika (som är den man normalt använder) eller 24% ättiksprit (som är mer koncentrerad).

Citronsyra borde dock vara billigare i färghandeln, om man behöver större mängder. Osäker på om färghandeln har ättiksprit.
 
Observera att det inte är bara rost som ska bort. Ska man "renovera" ett gammalt plättjärn så är det en massa fasbrända matrester man vill ta bort också. Då blir plättjärnet fräscht igen. Men man måste alltså ta sig omaket att steka in det igen. Jag har gjort något sånt här för länge sen. Det var lite jobb med både något lösande medel och blästring.

lycka till
thomas