Återhämtningstempo

Vad är det egentliga skälet till att man skall springa så långsamt på återhämtningspassen (Easy-pace, de långsammaste passen som ofta inleder en träningsperiod)? Farten uttrycks ofta som ett tempo man kan föra en konversation i.

Jack Daniels skriver i sin Running Formula den att farten är tillräcklig för den fysiologiska adaption man eftersträvar och att den är bra ur skadepreventiv synvinkel, men han skriver inte uttryckligen att det tempot är optimalt. Han skriver också att "Remember that stress is a function of time doing something, and that's why a 20-mile run is more strssful for a slow runner than for a faster one". Jag får ibland en känsla att det grundläggande sakskälet är att man inte behöver högre tempo för att uppnå tempots syfte men att det inte finns några starka skäl att inte springa lite fortare - att det alltså är en fråga om ekonomi (inte springa fortare än nödvändigt). Min Easy-pace enligt Daniel's är 5:40. Det är obekvämt långsamt... :(

Finns det några nackdelar med att springa lite fortare under dessa pass?

Senast ändrad:
Min Easy-pace enligt Daniel's är 5:40. Det är obekvämt långsamt... :(

Finns det några nackdelar med att springa lite fortare under dessa pass?

Nackdelen torde väl vara att du inte återhämtar dig ;) Sen kanske du inte ska lita på Daniels ditten och datten till punkt och pricka utan du känner säkert bäst själv vilket ditt återhämtningstempo är

Nackdelen torde väl vara att du inte återhämtar dig ;)
Äh, tänkte inte så långt. Haha. :)

Sen kanske du inte ska lita på Daniels ditten och datten till punkt och pricka utan du känner säkert bäst själv vilket ditt återhämtningstempo är
Jag kallar det för återhämtningstempo i brist på bättre namn. Vet inte om det finns någon etablerad beteckning. Det handlar inte bara om återhämtning utan om de långsammaste passen i ett program. På marathon.se har de tex "Lätt distanslöpning" och "Långpass, lugnt fart". "Långpass, lugn fart. Farten på ett lugnt långpass ska vara runt eller strax under 70 procent av max. Många har kanske svårt att springa så sakta, men på riktigt långa långpass behöver farten inte vara högre." Alltså samma sak.

Alla program verkar ha pass i detta tempo även om de kallar det för andra saker. Och då kvarstår min fråga, varför? Kan man springa lite fortare (typ 5:20 i mitt fall) med bibehållen nytta?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg