Re: Ang. Styrväska!
I hushållet finns en VauDe Komet, VauDe Saturn II och en Ortlieb, tror det är en Ultimate. Grejerna är inköpta ung. -99, -01, resp -00, så vissa förändringar kan ha skett. Saturn är en mindre, enklare väska utan kartfodral (dock enkalt att sy dit) utan snörlås men med en liten nätficka på utsidan. Min man, som använder den, gillar den för att den är liten men stör sig lite på att det är kardborreknäppning i stället för knappar (känns osäkert).
Jag valde VauDe Komet framför Ortlied pga att jag ville ha snörlås, få plats med hela kamerautrustningen på ett ställe. Det lite mindre kartfodralet stör inte, en karta får plats och de som inte används ligger i en annan väska. Vi har också stört oss på att Ortliebs kartfordal gulnar så fort, det gör inte VauDes. Det gula går hyfsat bra att få bort med diskmedel, men det blir ett extra pyssel någon gång per år. Yttermaterialet tycker jag liknar varandra och vi har inte märkt någon skillnad heller. Väskorna är överhuvudtaget mycket lika varandra. Min VauDe har också kompressionsremmar och löstagbar innerficka. För alla väskorna följde det med flera olika fästanordningar för olika slags styren (vi har bockstyren).
/Stina