Åstorp-Röstånga?

Hej!

Håller på att planera en 2-3 dagars tur för att se det som finns att se i skåne och komma i form inför vandrings säsongen. Har hört mycket gott om Söderåsen och förstått att det är den delen av skåneleden man bör klämma.
Undrar vad som är en rimlig tid att klämma sträckan Åstorp-Röstånga på? Är det värt att gå hela den sträckan, och vad finns det för alternativa turer som är värda att gå.
Har väl inte tänkt att stressa mig fram utan vill njuta av vandringen.

Tack på förhand/Marc

Det går att gå den på ett dygn, men 2 dagar är nog bättre. Sträckorna närmast Röstånga är ju mest dramatiska, men även övriga delar är bra. Åstorp har bra kommunikationer, medan Röstånga har obefintliga.

Leden var byggd för tre

etapper, men jag har med god tid och mest njutning gjort den på två dagar. Klassningen är lättgånget även om det finns lite, efter europeiska mått, ut och uppför. Tält garanterar att du får tak över huvudet. Bra fik vid naturrumet. Kolla R-Gästis öppettider om du kan avsluta med varm mat och vit duk. Annars äe det inte långt till flera klassiska Gästis, som Spången m fl.

Det är inga problem att gå sträckan med 2 övernattningar och dessutom pausa vid vackra platser.
Det är en syvverän sträckning.

Skall själv vandra sträckan runt 1:a maj. Dock skall jag ta diverse omvägar för att göra sträckningen ännu längre.
För min del blir det 3:e gången som denna genomförs.

//Peter

Det går att gå den på ett dygn, men 2 dagar är nog bättre. Sträckorna närmast Röstånga är ju mest dramatiska, men även övriga delar är bra. Åstorp har bra kommunikationer, medan Röstånga har obefintliga.

Skulle nog rekommendera 3 dagar om man ska hinna njuta.

Från Röstånga är det bra kommunikationer från morgon till kväll:
http://www.skanetrafiken.se

Vill man inte gå den sista biten kan man också ta en buss från Skäralid (där det finns 2 kaféer) mot Klippan eller Stehag. Pågatåg från bägge ställen.

Det är inga problem att gå sträckan med 2 övernattningar och dessutom pausa vid vackra platser.
Det är en syvverän sträckning.

Skall själv vandra sträckan runt 1:a maj. Dock skall jag ta diverse omvägar för att göra sträckningen ännu längre.
För min del blir det 3:e gången som denna genomförs.

//Peter

Rekommenderar, som tidigare inlägg, 3 dagar med 2 övernattningar.
Etappuppdelning:
Dag 1: Åstorp - Krika skog (Fin miljö men inget exeptionellt förutom Klöva hallar)
Dag 2: Krika skog - Liagården (Nu börjar det likna något. Många fina smultronställen och avslutas mycket fint)
Dag 3: Liagården - Röstånga (Genom Skäralid är det sagolikt)
//Peter

Måste rekommendera att spendera lite mer tid runt Klöva-ravinen. Vandra längre nere i ravinen och upp och ner genom sidoraviner. Bokskogen mellan ravinen och vägen upp till Stenestad är fantastisk. Här finns Soffabacken och lite högre upp i ravinen ett bra vindskydd att övernatta i.

Söderåsen är fint!

Hej,
jag gick denna tur andra veckan i maj för snart tre år sedan.

Fredag: Anlände till Skäralid med bil sen eftermiddag. Parkerade vid vandrarhemmet. Tog bussen till Åstorp och gick ca 8 km på kvällen till ett vindskydd och övernattade.
Lördag: Lång och härlig vandring till Skäralid. Övernattade på vandrarhemmet.
Söndag: Dagstur runt i nationalparken. Bla till Röstånga. Mycket vackert!!

Tips: Om du skall sova ute ta med tält. Det kan kan vara fullt i vindskydden.

/Peter

Dag 1: Åstorp - Krika skog (Fin miljö men inget exeptionellt förutom Klöva hallar)
//Peter

Tycker att en kort sträcka i början är väldigt mysig längs skyttabäcken genom tingvallaskogen i Åstorp. Och om man gillar sjöar (som jag gör) är Maglaby Kärr en tjusig sjö med chans att se lite ovanligare fåglar. Ta ingen omväg här inte.

Håller på att planera en 2-3 dagars tur för att se det som finns att se i skåne

Lite mer finns det allt att se än vad man kan vandra på 2-3 dagar ;)

Men Söderåsen har helt klart en av de finaste sträckorna på Skåneleden. Mellan Åstorp och Röstånga finns även många fina sträckor utanför Skåneleden. Som en del redan nämnt bör du lägga extra tid runt Klöva Hallar- och Skäralidsravinerna och inte bara passera dem på Skåneleden. Klöva Hallar är perfekt om du vill tälta en natt - gärna på t.ex. Soffebacken (motsatt sida av ravinen från skåneleden) där utsikten är magnifik. Håll dig nära kanten när du går vid ravinerna så får du många fina utsikter. Det är även fint nere i botten av ravinerna med nästan tropisk växtlighet på sina ställen.

I Skäralid finns stugor (Liagården och Erik Dahlbergs stuga) med enkla sovsalar som du kan sova i gratis om vindskydden är fulla.

Kan också tipsa om restaurangen vid Skäralid (ekologisk mat) och Röstånga gästgiveri är väldigt bra - perfekt avslutning på vandringen att käka där :)

Strax efter lövsprickningen för bokarna (det har väl inte skett ännu?) på våren, och på hösten när det är som mest höstfärger (början av Oktober?) är nog bäst i bokskogen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg