Åskväder och tältande?

I somras knatade jag med en polare runt på öland, sista natten kom det ett oväder över oss, åska regn grym blåst...

Det vi gjorde då var att slänga oss ut ur tältet och styrde mor närmsta busskur! tältet låg mitt på en äng med tre bamseträd bakom oss, annars stora fält omkring oss, HUR korkat var detta, kändes ganska osäkert dagen efter om vi var mer utsatta i kuren eller i tältet, busskuren låg också öppet, men hade armerad betong (säkert) under...

Gjorde vi rätt, blixtrarna slog ner på ängarna helt hysteriskt!!

Micke

Jag tror ni gjorde fel. Det intressanta är inte alltid att ni råkar ha en metalpinne som är en meter lång. Ekarna är betydligt högre, även om de inte är av metall. Vad var busskuren gjord av? eller kanske en lyktstolpe?

Faran med tält och blixtar är betydligt överdriven. Mig veterligt så brukar inte blixten slå ner i tält:) Eller mer allvarligt, jag har åtminstone aldrig hört talas om det.

chralm; sa:
Jag tror ni gjorde fel. Det intressanta är inte alltid att ni råkar ha en metalpinne som är en meter lång. Ekarna är betydligt högre, även om de inte är av metall. Vad var busskuren gjord av? eller kanske en lyktstolpe?

Faran med tält och blixtar är betydligt överdriven. Mig veterligt så brukar inte blixten slå ner i tält:) Eller mer allvarligt, jag har åtminstone aldrig hört talas om det.

Det strök med ett par killar som tältade på en liten ö utanför Björlanda kile för en 15 år sedan. Dom stendog båda två, såvisst finns det en risk. Vilken väg blixten tar genom träd, tältpinnar och människor är inte lätt att bedömma. Det händer ju titt som tätt att kor som står under träd stryker med och då många på en gång. Blixten slår i trädet och sedan mellan de blöta djurkropparna.

Hans

Swedish Berman; sa:
I somras knatade jag med en polare runt på öland, sista natten kom det ett oväder över oss, åska regn grym blåst...

Det vi gjorde då var att slänga oss ut ur tältet och styrde mor närmsta busskur! tältet låg mitt på en äng med tre bamseträd bakom oss, annars stora fält omkring oss, HUR korkat var detta, kändes ganska osäkert dagen efter om vi var mer utsatta i kuren eller i tältet, busskuren låg också öppet, men hade armerad betong (säkert) under...

Gjorde vi rätt, blixtrarna slog ner på ängarna helt hysteriskt!!

Micke

Hej
Ni överlevde ju, då var det rätt.

Hans

Hutt; sa:
Det strök med ett par killar som tältade på en liten ö utanför Björlanda kile för en 15 år sedan. Dom stendog båda två, såvisst finns det en risk. Vilken väg blixten tar genom träd, tältpinnar och människor är inte lätt att bedömma. Det händer ju titt som tätt att kor som står under träd stryker med och då många på en gång. Blixten slår i trädet och sedan mellan de blöta djurkropparna.

Hans

Björlanda visste jag inte om, man lär sig något nytt varje dag.

Vad gäller korna så står de jmu under den där eken som är det högsta i grannskapet, och det är nog INTE där man skall tälta. Bättre då en bit därifrån.

Swedish Berman; sa:
I somras knatade jag med en polare runt på öland, sista natten kom det ett oväder över oss, åska regn grym blåst...Micke
Inge expert men jag har läst om höghöjdstältning och åska. Minns inte om det var i utemagasinet för en evighet sedan. Där skrev man om åskskydd för tält och givetvis hittade jag en på nätet om
Provisoriskt åskskydd för tält Backa in i http://www.hvi.uu.se/ och ni har några timmars läsning om åska - det skall jag göra - Uppsala Universitet, så källan är tillförlitlig // Roland Jatko

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg