• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Åskådare av Vasaloppet?

Hej,

Brukar ofta följa vasaloppet på TV och har dessutom en far som åkt ett antal gånger. Jag har många gånger tänkt att det skulle vara kul att se det hela i verkligheten och kombinera med lite egen turåkning och fotografering dagarna efteråt. Eftersom jag varit i Sälen-Transtrand ett antal gånger, så är det nog lämpligast att åka dit eftersom jag känner till det området bäst.

Men nu till frågan: Är det överhuvudtaget någon idé att åka dit? Jag menar jag är ju inte direkt ensam och vägarna lär vara rejält trafikerade. Går det att ta sig fram?

Finns det någon som varit publik på vasaloppet och som kan tipsa mig om hur jag ska göra?

Mvh Stefan
 
Det är svårt att ta sig fram på vägarna men det går. Det beror på vem eller vilka du skall föja. En kopis går nog bra men täten kan vara svårare. Ju närmare Mora du kommer ju mer utdragen blir underhållningen. Starten är underbar men går øver ganska fort.

Passa dig för vad du skriker till de tävlande. Fokuserade elitåkare bryr sig inte om någon ting. Passa dig däremot för hetsiga , medelålders gubbar med den där vilda blicken (placering 1000-4000). Säger du fel saker kan de börja slåss (egna erfarenheter)!

Jag har inte varit publik men åkt flera gånger. Världens upplevelse som verkligen kan rekomenderas !
 
jonken; sa:
Det är svårt att ta sig fram på vägarna men det går. Det beror på vem eller vilka du skall föja. En kopis går nog bra men täten kan vara svårare. Ju närmare Mora du kommer ju mer utdragen blir underhållningen. Starten är underbar men går øver ganska fort.

Jag hade inte tänkt följa någon utan bara vara med vid själva starten och upp mot första kontrollen. Just för att få se eliten och få se det hela i verklligheten så att säga. Det svåraste just nu blir väl kanske att få tag i ett boende...
 
Vari ligger nöjet att skrika provocerande tillmälen till de tävlande, oavsett om de tillhör täten eller svansen? Jag tycker det är sportsligare att uppmuntra de åkande!