åska

Såg i Watskikatalogen att det finns åskledare som liknar batterikablar. Man fäster dem i vanten, och stoppar andra delen av kabeln i vattnet. Meningen är ju att blixten ska ledas via vanten direkt ner i vattnet utan att passera båten.

Funkar detta? Dvs kan man känna sig helt säker om man ligger och sover i båten i naturhamn?

Bör man skaffa åskskydd?

Någon som hört talas om vad som händer vid ett blixtnedslag i båt?

Enl Watskikatalogen så ska sannolikheten för att en segelbåt ska bli träffad vid åskväder vara 1:1000, så det bör ju hända lite då och då om den siffran stämmer.

/Fredrik
 
Om åskskyddet ska fungera tillfredsställande (vi förutsätter nu att båten har utombordare) så ska alla vant och stag osv. länkas samman, och sedan ledas ner i vattnet. Har man inombordare ska även motor och bränsletank anslutas (jordas?) Vad gäller risken att bli träffad, så råkade jag ut för en "intressant" situation för två år sedan. Låg i en vik på tjörn när ett jätteåskväder drog över tjörn/orust. Vi var 6 segelbåtar i viken. Blixte slog ner i närområdet ca en gång per minut under ca 30 minuter. (Med närområde menar jag alldeles nära, alltså man såg nedslagsplatsen och vissa var alldeles för nära) Ingen av båtarna träffades. Jag får känslan nu i efterhand att blixten lika gärna kan ta i ett blött berg än i en mast. Men det är ju ingen bekväm känsla att befinna sig i ett sånt åskoväder utan åskledare.

Jag misstänker att vad som händer när blixten slår ner i båten är att strömmen leds fint i all metall och när den träffar det isolerande plastmaterialet, så brinner det upp helt enkelt?

Fredrik
 
Efter det stora åskvädret på Tjörn härom året kollade även jag upp en del om båt och åska och om jag minns rätt så var det färre än 20 båtar per år som enligt försäkringsbolagen skadades av blixtnedslag. Då ska man komma ihåg att det även är båtar i "hemmahamnen" som träffas och med tanke på hur liten andel av sommaren som man faktiskt är på båten är risken väldigt liten att åskan slår ner när man är ombord.

För plastbåtar verkar den typiska skadan vara hål under vattenlinjen, allt från mikroskopiska till flera millimeter stora. Det verkade vara vanligare att båtarna långsamt sjönk än brann upp men man ska naturligtvis inte bortse från brandrisken.

Som jag ser det är den mest frekventa faran vid åskväder att vinden ökar och vrider. Det är inte ovanligt att vinder vänder helt om på några minuter och att vindstyrkan ökar till kuling. Detta bör man ha i åtanke så att man minskar segelytan när man ser att fronten närmar sig, och ligger man för ankare så bör man försäkra sig om att man har fäste nog för kulingvindar från alla väderstreck.

/Linda
 
Maua; sa:
Om åskskyddet ska fungera tillfredsställande (vi förutsätter nu att båten har utombordare) så ska alla vant och stag osv. länkas samman, och sedan ledas ner i vattnet. Har man inombordare ska även motor och bränsletank anslutas (jordas?)
Fredrik
Varför?
Räcker det inte med att man leder åskan till jord? Strömmen lär ju välja kortaste (lättaste) vägen till havet. Varför måste man jorda alla vant och allt av metall (incl. innombordaren) ???

[
segelbåtar i viken. Blixte slog ner i närområdet ca en gång per minut under ca 30 minuter. (Med närområde menar jag alldeles nära, alltså man såg nedslagsplatsen och vissa var alldeles för nära) Ingen av båtarna träffades. Jag får känslan nu i efterhand att blixten lika gärna kan ta i ett blött berg än i en mast. Men det är ju ingen bekväm känsla att befinna sig i ett sånt åskoväder utan åskledare.
Fredrik
Om jag inte har helt fel minne från el-kursena, så vill väl blixten nå jord så enkelt som möjligt. Berget är väl jord, emedan båtmasten är prydligt isolerad i plastskrovet.

En fråga inställer sig då i mitt huvud. Slår blixten oftare ner i en båt med åskledare?
(Bör man hänga åskledaren i grannens båt för att slippa åsknedslag i sin egen :) )

/Daniel - som ibland använt åskledare, och i bland låtit bli.
 
Isolera

daniol74; sa:
Om jag inte har helt fel minne från el-kursena, så vill väl blixten nå jord så enkelt som möjligt. Berget är väl jord, emedan båtmasten är prydligt isolerad i plastskrovet.

Om blixten skall isoleras så måste man väl ha ett flera km tjockt isolerande skickt? Den tar sej ju mellan mark och moln. ett båtskrov lär väl knappast påverka detta?
 
Re: Isolera

XPAT; sa:
Om blixten skall isoleras så måste man väl ha ett flera km tjockt isolerande skickt? Den tar sej ju mellan mark och moln. ett båtskrov lär väl knappast påverka detta?
Jag frågar för att jag inte vet...

Min hypotes är att motståndet till jord är större då strömmen skall passera genom båtskrovet i stället för att gå i berget direkt. Alltså väljer den berget.

Isolera är väl inget absolut begrepp. Allt isolerar/leder i mer eller mindre utsträckning.
Eller...

Den intressanta frågan är väl dock om det är bra eller dåligt att montera åskledare av startkabelmodell.

Dessutom undrar jag om man måste jorda ALLT på båten som tidigare inlägg påstår för att åskledare skall funka.

/Daniel
 
Grejen är att ett luftgap på nån meter är ingen isolering för blixten. Det existerar helt enkelt inte.

Om blixten slår ner 100 meter från en telefonledning så induceras det transienter i telefonledningen på grund av att "fyrkanten" ledning-stolpe-mark-stolpe-ledning fungerar som en spole (och det blir ju flera såna spolar i serie). Även trästolpen blir alltså en ledare i dessa sammanhang.

Likaså så kan en kort kabel ge högre motstånd för blixten än motsvarande luftgap, eftersom kabeln har högre induktans och blixten är en brant spik som bromsas av induktansen.

Så åskskydd är oftast inte så enkelt som man tror...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg