Åska i fjällen?

Re: Re: Medicinska skador efter blixtnedslag

cnygardh; sa:
thureb; sa:
Naturligtvis är det spekulationer jag vet inte om studier finns på området. Men du kanske har någon referens till det du skrev ovan Claes?
Mikael_B; sa:
Kunde inte skrivit det bättre själv.... Tack Mikael!

MVH ///Claes

Tack för svar Claes.

Men det står inget om att man skulle klara sig bättre naken än med kläder i den texten.

Däremot kan ett metallföremål t ex ett klockarmband ge brännskada.

Thure

Re: Re: Sekundärblixtar

ludde__mannen; sa:
thureb; sa:
Bästa för en människa vore en Faradays bur i stil med en bil men sådana är inte så vanliga på fjället.

varför inte göra kupol tält till en faradays bur? borde bäll vara fullt möjligt? att smälla upp tältet under ett åskväder och sedan vara helt säker vore ju det perfekta alternativet!

Jag vill minnas att det funnits sådana tält. Högspänningslaboratoiet i Uppsala visade filmer av tester i något TV-program för sådär 25-30 år sedan. Om jag minns rätt så var det ett pyramidtält med stänger i hörnen. Kanske kan alubeläggning på duken ge en Faradays bur? Minns ej hur jordningen åstadkomms men vanliga tältpinnar i aluminium som kopplas till tält stänger kanske fungerar.

Thure

Re: Re: Re: Medicinska skador efter blixtnedslag

thureb; sa:
Tack för svar Claes.
Men det står inget om att man skulle klara sig bättre naken än med kläder i den texten.
Däremot kan ett metallföremål t ex ett klockarmband ge brännskada.
Menar du att jag ska komma upp med en länk där det står att man klarar sig bättre naken.... men snälla... en sådan länk är det inte särskillt troligt att man skulle hitta. Men om man läser texten i länken:
Mindre än 5% av patienterna erfar fullhudsskador. Den ytliga naturen av blixtbrännskador är en följd av den mycket korta yteffekten av den elektriska urladdningen. Djupare skador ses under metallobjekt (juveler, armbandsur), efter antändning av kläder eller vid inträdet eller utgångspunkten (sällsynt).

...så ser man att den går att tolka på två sätt:
1) att skador uppkommer under metallföremål om kläderna har tagit eld. Om man använder lite baklängeslogik på detta så kan man dra slutsatsen att om man inte hade några kläder som brann så skulle man inte kunna få några brännskador under dessa objekt, eller hur!

2) att skador uppkommer under metallföremål och om kläderna har tagit eld. (observera kommatecknet mellan uttrycken i texten). Om man även använder lite baklängeslogik på detta så kan man dra slutsatsen att om man inte har några kläder så kan dom ju naturligtvis inte ta eld, eller hur!

Alltså: Naken = färre och lättare brännskador!

Nu tänker jag inte kommentera detta fler gånger eftersom det ursprungliga inlägget gjordes i ironins tecken = ;) för varken du eller jag tror väl att någon kommer att klä av sig naken i ett åskväder på fjället oavsett vad jag skriver, men erkänn att det skulle minska risken för allvarliga brännskador! (och dessutom se ganska kul ut)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Förutom de vanliga tipsen att vare sig vara lägsta punkt eller stå under ett träd har jag sett en rekomendation (framförallt om man befinner sig på ett fält) som går ut på ställa sig i ägg ställning. Dvs fötter ihop och rulla ihop som en boll sig med huvudet mellan benen. Rundad träffyta uppåt och liten sträcka genom vilken strömmen kan passera i kroppen jfr med att ligga på marken.

Då tippset kom från meterologer torde det vara någorlunda tillförlitligt.

Jordspett

och högantenn funkade utmärkt som åskledare! Men då stabsbussens utsida var i plåt fungerade den utmärkt som Faradays bur. Många fullträffar regesstrerade.

Go tur

Johan K

tebasile; sa:
Hej!

Har vandrat en del, men hittills klarat mig från större åsk- och blixtoväder. Men vad GÖR man om man plötsligt drabbas av att blixtarna börjar korsa himlavalvet och oturligt nog befinner sig mitt ute på kalfjället utan en stuga i sikte? Några bra tips?!
//Elisabet

Hej Elisabet!
Här kommer lite nyttig info om åska i fjällen. Infon kan du bl.a. hitta i Fjällboken av Claes Grundsten.I fjällen är åskvädren ovanliga men otäcka. Man är mycket utsatt på kalfjället, särskilt på topparna. Ett åskmoln uppstår när varm fuktig luft snabbt förs upp till hög höjd. Detta kan ske i samband med dalvindar som kvickt pressar luftmassan uppför ett berg. Om det kommer en kallfront från väster kan det i stället bildas frontåska som varar i flera timmar. I det fallet är det kallfronten som knuffar den varma luftmassan uppåt. Blixten är en elektrisk strömstöt, en gnista, med mycket hög strömstyrka och en livslängd på en tusendels sekund. Vid urladdningen upphettas luften till enorm hetta och utvidgas samtidigt explosionsartat, därav åskan. Eftersom ljuset går snabbare än ljudet ser man blixten före åskbullret. Blixten är farligt nära om tiden mellan blixt och åska är kortare än 10 sekunder. Utskjutande föremål i terrängen alstrar mötande laddningar. Annalkande åskväder märks i form av upptornade mörka stackmoln. Om man befinner sig på hög höjd inne i den elektriskt laddade luftmassan hörs märkliga fräsande ljud från buskar, ryggsäckar och dylikt. Håret kan stå rakt upp. Ett åskmoln är då under bildande. Om det börjar mullra bör man omedelbart söka skydd och snabbt gå ned från utsatta höjdpunkter. Om det finns enstaka träd ställer man sig minst 1,5 m från stammen och grenarna. Utskjutande klippor är ännu bättre att stå under. Om inget högt föremål finns, t.ex. ett större klippblock, bör man gå ned i terrängens lägre delar. Man ställer sig eller sätter sig på huk, lägger ifrån sig ledande metallföremål, såsom kameror, ryggsäckar m.m. Man ska aldrig lägga sig raklång på marken. Kroppsytan skall göras så liten som möjligt. Om någon träffas av blixten bör konstgjord andning ges omedelbart.

Hoppas du blivit något klokare =)

Har hänt...

...mig en gång. Kompisen och jag tältade vid Helags, och på natten kom ett rejält åsk/regnväder och hängde sig fast över massivet. Var nog det häftigaste jag varit med om i väderväg... :) Vi hade ett Hillebergs Stalon och det blåste så tältets tunnelform blev en "S"-form. Men vi överlevde iaf... :)

/Hasse

ett till tips.. börjar det åska mitt i natten och ni får åskan rakt över er.. sitt då inte kvar i tältet. Slår blixten ner i tältet så tar det definitivt eld och då lär ni inte komma ut därifrån utan brännskador. Även om nu tältet skulle ha bågar som leder blixten så lär det ju börja brinna, så gå ut och kura ihop dig.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Sekundärblixtar

ludde__mannen; sa:
thureb; sa:
Bästa för en människa vore en Faradays bur i stil med en bil men sådana är inte så vanliga på fjället.

varför inte göra kupol tält till en faradays bur? borde bäll vara fullt möjligt? att smälla upp tältet under ett åskväder och sedan vara helt säker vore ju det perfekta alternativet!

Tja varför tror Ni att jag köpte ett Staika. Naturligtvis pga dess superba form för åsk-skydd :)

Anniika; sa:
ett till tips.. börjar det åska mitt i natten och ni får åskan rakt över er.. sitt då inte kvar i tältet. Slår blixten ner i tältet så tar det definitivt eld och då lär ni inte komma ut därifrån utan brännskador. Även om nu tältet skulle ha bågar som leder blixten så lär det ju börja brinna, så gå ut och kura ihop dig.
Hmm..om jag vaknar mitt i natten i min kåta och det ösregnar, blixtrar och dundrar, ska det mycket till för att jag ska lämna sovsäck och kåta och kura ihop mig ute i regnet;-) Men det kanske man ska göra?

Undrar hur det blir om blixten slår ner i mittstången på kåtan? Brukar ha ett alukryss under mittstången. Spelar det någon roll om mittstången står på det eller om den tillåtits sjunka ner en bit i marken? Om det är platt runt omkring kanske det skulle vara idé att rigga fiskespöt i kolfiber 50 meter bort så blixten väljer det istället, eller?

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
lampsia åska i fjällen Fjällvandring 9
orren86 Åska i fjällen Fjällvandring 3
frilufsnörden Åska Fjällvandring 3
andreaze Åska Fjällvandring 9
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg