Åsikter om Tarra önskas!

Sugen på att köpa nytt tält.Har kikat på Hilleberg Tarra och jag skulle vilja höra lite åsikter om detta tält.

MVH Magnus

Det är nog bra, men.....
Det är lågt och kort, så är du lång ska du tänka efter före.
Det är troligen samma uppsättnings metod som Saivo, och det tyckte jag var struligt..först bågarna som ska spännas i och faller åt alla håll, där efter ett stort antal krokar som ska hakas i.
Det fick mig att avvakta.

Kort?

Jag hade för mig att Tarra är 210 cm långt med raka innerväggar dvs som ett Keron. Eller är Tarra kortare?

/J.

jo visst är den 210cm, men om du är 197cm så har du 47 i skor, dvs mer än 10cm till för tå vift. Där efter tillkommer isoleringen i säcken och lite felmarginal för den som inte ligger still. Om det är sommar och varmt är det ok, men om det är kallt, vill du inte tramp igenom dunet i säcken som det blir ifall tältväven trycket emot. (det här är förstårs överdrivet, men 210cm är kort tycker jag.)
Jag vet inte om det finns någon som har en uppfattning om vad det är för marginal man bör ha i förhållande till sin kroppslängd. Det vore intressant höra något om det.

Känner mig tvungen att (för)svara

Jag har skrivit detta förut i detta forum en sisådär 5 gånger, men det kan inte skrivas för många gånger. Tarra är ett kanontält! De som inte tycker om Tarra har inte använt tarra under längre tid, eller så är det bara skeptiska för att saker och ting är nya. Att sätta upp Tarra och ha problem med stänger som ligger åt alla håll förstår jag inte alls. Min morfar som inte har sett ett tält sedan början av 1960 grejjade uppsättning ensam utan min hjälp på under 2 minuter. Inuti är tarra definitivt inte lågt, 90 cm räcker gått och väl, och är ganska så standard i tält. Har min gasollykta med kedja hängande i taket utan några som helst problem. Min fråga är: Hur högt i tak är ett TNF Mountain 25:a, som ingen någonsin klagar på? Att tältet är kort förstår jag inte heller, tältet är ovanligt brett för ett 2-manstält vilket gör att det finns gott om plats för personer även om de är långa. Man kan ligga mycket snett utan att man ens nuddar varandra. Ventilation funkar utan anmärkning, även när det regnar KRAFTIGT = stort plus. Har fler åsikter men orkar inte skriva nu, kanske återkommer senare.

TNF

Ifølge TNF hjemmeside (www.thenorthface.com) er VE-25 123 cm høyt, og det er jo ganske mye, men det skrår mye ut mot kantene, så volumet blir ikke så stort. VE-25 er forresten ganske stort iforhold til Tarra og veier 4,92 kg eller 5.47 kg totalt (igjen ifølge TNF). Så da blir det jo mye å dra på.

Thomas

Lågt i tak

jag tycker att samtliga Hillebergare som är avsedda för 2 personer har för lågt i tak. 90 centimeter gör att man ständigt "dunkar" huvudet i taket. Detta tycker jag är en stor komfortmiss. Är man hänvisad till tältet långa perioder är det inte roligt att ständigt "huka" sig. Hilleberg har bland de lägsta takhöjderna jämfört med övriga tälttillverkare (2-mans tält). En av Hillebergs försäljningsargument är vikten på tälten, detta måste självklart tas någonstans, dom har valt att hålla "en låg profil". Jag bär gärna med mig några extra gram för att få riktig takhöjd. OBS är man inte alltför lång är ovanstående inget problem, själv är jag ca 1,85 och då är Hillebergs 2-manstält för låga enligt mitt förmenande!

Anders

Tarra = 105 cm

...i mitten av tältet. Det sluttar, som alla kupoltält och är 90 cm där absiderna börjar.

105 cm i mitten är väl ungefär som ett TNF mountain 25 (inte VE-25, det är betydligt större och för 3-4 pers).

Däremot tror jag mountain 25 är lägre än 90 cm vid ingångarna och tältet har betydligt mindre absider än tarra (vet inte måtten, hara bara mojat runt i ett uppsatt M25).

/J.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
Risbäck Tips och åsikter! Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
millimeter Åsikter om Jannu? Bo och sova 7
boran Åsikter om Fjällräven F.E.M R/S Light 2... Bo och sova 13
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
cajoh Tarra eller Staika? Bo och sova 6
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
rasja Hilleberg Tarra m m Bo och sova 4
Paddlamer Hilleberg Tarra Bo och sova 1
thodan Fästa staglinor på Tarra och Saivo Bo och sova 1
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
dr_ljungberg Hilleberg Tarra mm Bo och sova 7
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
surfban Hillebrgs nya Tarra Bo och sova 2
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Johan.H Tältråd önskas Bo och sova 6
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
Bridgemix Info om Jr Gear liggunderlag önskas (packstorleken) Bo och sova 2
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
Skipper_ Tältresningshjälp önskas Bo och sova 8
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
Topi Tips om liggunderlag önskas Bo och sova 8
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1
pcte Info om tält från bergans önskas! Bo och sova 0
Sovsäcks info. önskas... Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg