ascenders

Så har jag flyttat till smålands inland och är utan replagskamrater (letar förvisso och hittar så småningom). Nåväl, någon som har cloggat med microscendern eller mini traxion ? Dela med er an för och nackdelar.
Mini traxion lär ju vara designad ungeför som basic men med en större friktionsyta och således mingre benägenhet att skade manteln vid fall (f.ö. rek. faktiskt minitraxion som "self belay" på samma sätt som basic på pezels officiella hemsida). Vad gäller microscendern verkar den vara smidig och flitigt använd- har tyvärr läst om alltförmånga olyckor (ov oklar natur, troligen mänsklig faktor) vid clogging med denna lilla manik. För övrigt någon som har koll på hur Basic fungerar i verkligheten ?

Tycker basic funkar bra.

Har använt både basic och "Ascension" och tycker de har funkar jättebra för mig. Kolla Petzls katalog för bilder på hur du rätt riggar dem för cloggning.

Köpte en Basic för något år sedan och använt den 15-20 gånger. Funkar fint för mig, inga klagomål. Jag har inte sett några spår av skador på repmanteln heller, men jag är hela tiden noga med att inte ha något slack i systemet (=rädd att falla... ;) ).

alternativ

Jag använder Camp lift istället. Fungerar ypperligt, men kan hamna lite snett på skruvkarbinen så jag minimerar också slacket för att slippa falla för långt och hålla koll på hur liften sitter. (troligtvis är detta bara mitt dåliga psyke, men man vet ju aldrig)

Vid nefirningen är däremot lift inte rolig... Den blir som en prussik som vill låsa för bra.

Man slipper även de vassa piggarna som en del av petzl:s prylar har, vilket känns bättre för repet.

/Björn

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg