Ascender, tibloc, ropeman eller plain old prussiksnören

Efter att burit runt en Petzl Ascender föddes tanken att fråga den församlade klättermenigheten om användbarheten av WC Ropeman respektive Petzl Tibloc i räddningsarbeten typ glaciärspricka.


Jag valde att ta med den stora tunga franska ascendern då jag tycker den är helt överlägsen autoblockknut vid 3:1 hoist. Är ropeman/tibloc lika självgående och lättjobbade eller är dom mera för repklättring?
Tiblocen är ju hursomhelst en otroligt cool konstruktion...


Ulf
 
Ropeman

Jag tycker att WC ropeman är något som alla skall ha!
Den ersätter prusiksnören tusen gånger.

Den går att använda som "handtag" om man använder en oval karbin (stor om man har vantar...)

Om vi talar räddning ur glaciärspricka med 3:1 är den oslagbar som talja/autoblock där repet vänder i ankaret.

Tänk bara på att köpa den nya (Mark 2 tror jag den heter(?)), som klarar av så tunna rep som det handlar om vid glaciärvandring.

Lycka till!!!
 
MK1:an är bra i alla fall

Har bara använt (Ropeman) MK1:an, men den gillar jag skarpt. Har i och för sig mest använt den till repklättring, men en gång gjort en 3:1 hiss med den, och det funkade utmärkt. Att det sedan står att den bara tar 10-11 mm gör ju inte att den var värdelös på tunnare rep. En MK2:a, som ju dessutom är CE-märkt för lägre kaliber på repet, kan dock kanske vara på sin plats. Den har en mer "Petzl"-liknande kam.

Prussiksnören är billigast. :)

/Kotten
 
Ber om ursäkt för att dra upp en 11 år gammal tråd :)

Men, den handlar om precis det jag funderade på.

Klarar en WC Ropeman Mk1 ett 8mm rep? Har en nämligen och har testat lite för mig själv på ett Beal 20M 8mm rep, men inte med ett blött och fruset rep som blivit använt på en glaciär i några timmar... Och nu är jag inte i närheten av ett ställe där jag kan testa, så letar svar på det all vetande nätet.

Någon som testat i verkligheten?
 
Jag kan inte svara på det, bara säga att jag alltid tycker ropeman känns obehaglig. Har sett på nära håll en ropeman släppa och glida okontrollerat, på ett visserligen isigt rep, som tur var slutade inte olyckan med värre än en stukad fot..

Men eftersom det inte är ovanligt med blöta och isiga rep på glaciär, tycker jag att ropeman känns "sådär", personligen använder jag tibloc och Petzl mini traxio på glaciär, tungt men klart mycket lättare när det väl gäller..

Finns säkert andra med andra åsikter.
 
Traxion fungerar även bra på 9mm frysta, leriga grottrep. Ganska tung dock. Vet att folk har haft problem med Tibloc. Kanske är det viktigaste att cloggern är i gott skick med fräscha tänder.
 
Eller snarare lägg repet i en hink vatten en halv dag. Sätt sen in i frysen och testa.

Ropeman har jag aldrig använt och den har en typ av tänder som jag har svårt att lita på. Hellre gäddkäftar. De tar alltid så länge de är hela och repets diameter ligger i cloggerns användningsområde.
 
Tack för svaren.

Tror att det blir Mini traxion, tibloc och block för att kunna göra 3:1 system för räddning/hissning, man får ju nästan lite panik i vardagsrummet tänkandes på slidande pursiks och en ropeman som sviker...

Nån som sett till exempel Petzl Crevasse Kit billigare än 100 pund eller 150 USD?
Kan alltid ha nytta av lite fler karbiner så och lyckas inte para ihop kitets dyrare komponenter till ett speciellt mycket billigare pris.
 
I mitt o-shit-kit ingår en mini traxion och en tibloc. En kompromiss mellan släpbarhet och pålitlighet.

Prussikar kan man alltid fixa men ett enda försök att repklättra på blöta frusna rep med blöta frusna prussiksnören räcker för att föredra i princip vilken repklämma som helst.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg