Asbest i maskeringsnät???

Hejsan!
Funderar på att göra ett fotogömsle av ett gammalt maskeringsnät från FM. Har dock hört ett rykte på ett annat forum som säger att dessa nät var behandlade med asbest för att inte mögla?

Någon som vet om det stämmer?
Känns som att OM det skulle vara så får man verkligen sälja vidare sådant i butik? Skall det inte då destrueras?

Mvh

Om de har behandlat med asbest så är det i alla fall INTE för att förhindra mögel!

Asbest kan skydda mot brand, men ett nät har jag svårt att se hur man skulle få asbest på?

Har mycket svårt att tro att maskeringsnät som används idag skulle vara behandlade med asbest - FM idag är mycket miljö- och arbetsmiljömedveten och tror inte asbest skulle accpeteras i camonät idag.
Som sagts tidigare är ju asbest mer effektivt mot värme och brand.

/Patrik

Helt omöjligt är det inte..men just asbestbehandlade är nog nått rykte som uppstått

Sådana nät existerar inte sedan väldigt länge - har inte nån info alls - men helt omöjligt är det ju inte om nätet är från forntiden - men det är ju lätt och testa.

För fanns ju asbest servetter som man rengjorde genom att slänga in i brasan så var dom rena sen - men det var väldigt länge sedan.

Du får la prova

Om de har behandlat med asbest så är det i alla fall INTE för att förhindra mögel!
Asbest kan skydda mot brand, men ett nät har jag svårt att se hur man skulle få asbest på?
Brandskydd vore enda rimliga anledningen, men jag kan inte heller förstå hur det skulle kunna påföras som ett varaktigt ytskikt på ett nät. I det (mycket osannolika) fall att nätet ändå innehåller asbestfibrer, är de i stället med 99,9% säkerhet bundna i själva det material nätet är gjort av (alltså ev. asbestfiberförstärkning i själva textiltråden). I det tillståndet är de inte heller farliga, ev med undantag för en rökare som river/gnider sönder eller på annat sätt brutalt hanterar en större mängd av nätet i ett oventilerat utrymme.
Rent juridiskt får man inte sälja något som helst asbesthaltigt sedan år 2005, så även ur den synvikeln är förekomsten i camonätet rätt osannolik.

När jag gjorde lumpen 88/89 fick vi inte använda de gamla tygnäten, det var för att de var impregnerade med ämnen som skulle både motverka mögel och insektsangrepp och de var tydligen inte så nyttiga.

Tacksam!

Ok. Ne nätet är inköpt efter 2005 och är av någon "grov plast" skulle jag tro, inte tyg.
Ska testa en bit i brasan för å se vad som händer =)
Tack för hjälpen!

Mvh

Om jag inte missminner mig helt så är de äldre näten impregnerade med någon arsenikblandning. Står emot det mesta, och kanonmaten som använder dem ska ju dö förr eller senare iallafall... :)

Om jag inte missminner mig helt så är de äldre näten impregnerade med någon arsenikblandning. Står emot det mesta, och kanonmaten som använder dem ska ju dö förr eller senare iallafall... :)
Det där har jag också fått lära mig, att de äldre näten med inflätade resor av juteväv var arsenikbehandlade.
Man skulle alltså inte tugga på dem, eller elda upp dem och sedan äta askan.

Det är de gamla maskeringsnäten av tyg, som köptes in under 40-50 talet från England bl.a. Som ohälsosamma, de är impregnerade ett ämne som innehåller arsenik. Så de näten skall man undvika. Köp de i plast så är det lugnt. De gamla tygnäten rensades ut under 80-talet. Men de dyker väl upp lite här och var nu, när mobförråden avvecklas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg