Salthalter
thureb; sa:
Johan skriver: "Lamellstruktur bildas bara i kärnis och när vattnets salthalt är minst 0,6 promille, vilket den är i hela Östersjön ända upp i Bottenviken, utom nära älvmynningar. Vid lägre salthalt bildas saltfri is med slät undersida - sötis."
...
I boken Östersjön vårt hav nämns i stället 6 promille långt norrut i Bottenviken såsom i Johans artikel.
Jag håller med om de salthalter du nämner, alltså c:a 6 promille utanför Stockholm och c:a 2,5 promille längst upp i Bottenviken. Men också att salthalten ofta är lägre nära älvmynningar. Det var detta jag menade med den formulering du citerar, men kanske var jag otydlig.
Gränsen 0,6 promille är inte absolut, utan beror även på hur snabbt isen växer (jag har även sett siffran 1 promille nämnas). Dessutom gäller den troligen främst för is där kristallerna har stående basplan (horisontell c-axel), vilket är vanligast i havsis.
Men hur mycket lägre salthalten är inne i skärgårdarna, och hur detta påverkar isen, är svårare att säga. Det skulle vara mycket intressant att mäta salthalten i ytvatten på t.ex. Västkusten när isen bildas. Vid Trosaåns utlopp, kan man ofta märka att isen på Stadsfjärden har en markant sötiskaraktär. Men lite längre ut på Fågelöfjärden har jag observerat tydlig lamellstruktur i isen. Även i Gräsö skärgård, som du nämner, bildas is med lameller.
Dessutom, när isen väl har lagt sig, kan det nära åmyningar bildas stora områden med sött ytvatten, eftersom vinden då inte kan blanda om vattnet lika effektivt. Det finns en studie av Mats Granskog om detta, ”Characteristics and potential impacts of under-ice river plumes in the seasonally ice-covered Bothnian Bay (Baltic Sea)”. Den finns på hans hemsida
http://www.ulapland.fi/home/hkunta/mgransko/