Artfjället

Åker till Artfjället i Augusti men är lite fundersam om utgångspunkt.
Jag tänker starta och avsluta på samma plats där jag ska lämna bilen.
Frågan. jag hade tidigare bestämt att utgå från Strimasund men sedan hittade jag Rönäs.
Strimasund verkar de flesta utgå från, men.
Någon som besökt båda platserna och kan berätta mer?
Vad är lämpligast att utgå från med en mellanstor hund?

Har bara gått en kort dagstur från Strimasund, men det var lättgånget. Rönäs har jag kollat lite på med tanke på att det inte är så långt tills man får en fantastisk utsikt över Spjeltfjelldalen! Och Okstindan som fond givetvis;)

Parkering finns precis efter bron över Ruhtjiejohke, den kan dock bli ganska full soliga sommardagar eftersom bäcken och dess jättegrytor är ett populärt utflyktsmål. Gick en gång i min ungdom en tur som startade i Strimasund och slutade längs Ruhtjiejohke så båda ställena går att starta/sluta vid. Frågan är kanske snarare vad du vill ha närmast till på Artfjället...?

Vi gick upp från Strimasund senaste sommar. Det var vackert med vatten, broar och en vältrampad stig upp till samevistet. Sen blev stigen otydligare och det låg snö kvar. Vi kom inte längre än till trädgränsen där vi tältade två nätter och gjorde dagsturer på snöfälten. Sen åkte vi till Rönäs och gick därifrån också upp till snön på en dagstur. Där är stigen bred och följer Ryttjebäcken nästan hela tiden. Vid båda startpunkterna finns det parkering. Var det är tryggast att lämna bilen grubblar vi på nu inför vårt andra försök att korsa Artfjället i sommar.
PS Vid Strimasund finns det ett användbart dass om man går en bit bort från parkeringen.

Tack för svaren, blev dock inte mycket klokare.....
Verkar som det är mindre folk som utgår från Strimasund? Vilket är att föredra.
Verkar också vara närmare upp på kalfjället från Strimasund?
Ryttjebäcken verkar dock värd att följa så jag ska kolla lite noggrannare.

Enligt mig är det vackrare, och du får snabbare mera fjällkänsla, genom att starta från Strimasund. Stigen upp från Rönäs kantas av björkar.
Kändes lite instängt.
Vilka platser planerar du att besöka på Artfjället?

Det lutar nog att jag startar från Strimasund och då jag inte har bråttom lutar det åt att jag går rakt västerut via Fjällripskalet? och efter västra sidan av Långfjället söderut. Jag tänkte också upp på Snjåhka 1392 möh, sedan ska jag förbi Gertrudstjärnarn och Sotsbäckgrottan på återvägen. I övrigt tänkte jag bara ströva omkring och njuta av naturen med hunden och hoppas på bra väder.
Har jag tid så kör vi in och spanar in grytorna vid Ruhtjiejohke på hemvägen.
Grovt planerat. Gjorde upp en rutt för några år sedan men hittar inte kartan så jag får köpa en ny så det blir lättare att planera dagsetapper tidsmässigt.

Jag vill jag bara komma med ett litet inlägg angående planen att gå från Strimasund till Fjällripskalet. Jag hade samma plan en gång, men då stöp det på att jag inte lyckades ta mig över bäcken från Strömasjön. Visserligen var detta tidigt på säsongen (midsommar om jag inte minns fel), och visserligen letade jag inte särskilt länge efter vadställen, men där jag hamnade var bäcken för djup och för bred för att jag skulle komma över. Det kan kanske vara värt att ta med detta i beräkningen.

(Eftersom jag bara har utgått från Strimasund kan jag inte säga något om var det är bäst att börja vandringen. Själv tycker jag dock att Strimasund har funkat utmärkt.)

Jag går ju i mitten av Augusti och normalt brukar det vara torrare. Men skull det inte gå så är det inte så lång runt Strömasjön.

Var parkerar man? Kör man in vid skylten Gausjö sameviste och parkerar vid bron?

Du parkerar, nära infoskylten för Samevistet, vid E12, eller om du har en terrängbil så kan du köra ner till första bron och parkera där.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg