Artfjället

Artfjället...ännu ett område jag blivit nyfiken på tack vare Tor Abrahamssons Okända fjäll. Men ingen verkar ha varit där och inget vet något om området (utom Abrahamsson förstås). Eller har jag fel? Är det någon på detta forum som vandrat i Artfjället?

Det är ett speciellt fjällområde där man oftast får vara i fred. Botten i kalk gör att det är ett blomsterfjäll. Inte dramatiskt men speciellt, rekommenderas.
go tur

Två enkla vägar in är
  1. över dammen vid Över-Umans utlopp, upp längs stigen till den lilla tjärnen nordväst om Braket, och sedan upp i Praahkoevaajja
  2. över broarna väster om Strimasund och upp längs stigen till Sotsbäckgrottan
Det finns en bro vid Klippen också, men där finns det vad jag kan se inte någon bekväm dalgång att följa på andra sidan.

Jag gick in den första vägen och ut den andra. Man kan också starta i Rönäs och följa antingen Ruhtjiedurrie eller Tängvattendalen, men om man inte har bil så är det smidigare att gå från E12 eftersom man bara kan gå av bussen, över älven, och rakt upp i fjällen.

Mestadels lättgången terräng (blockrika partier finns dock enligt denna tråd). Som Seobserver skriver är där kalkrik berggrund som ger upphov till en spännande flora och också flera grottor. Vanliga start/slutpunkter är Strimasund vid E12 och att ta sig upp på Rödingsnäset från stigen längs Ruhtjiejohke (Ruttjebäcken) med start vid vägen längs Tängvattnet. Även Umfors och Klippen ska gå att starta ifrån men det har jag inte provat själv.

Den här tråden bjuder på lite intressant läsning om området
Grundsten har skrivit några rader om Artfjället i boken På fjälltur: Vindelfjällen.

Tima hjortronen och glöm inte luppen hemma! Det viktiga är för gommen och ögat, nära. Det är lättgånget, så missa inte det viktiga.
go tur

Jag gick in den första vägen och ut den andra. Man kan också starta i Rönäs och följa antingen Ruhtjiedurrie eller Tängvattendalen, men om man inte har bil så är det smidigare att gå från E12 eftersom man bara kan gå av bussen, över älven, och rakt upp i fjällen.

Missade ditt inlägg tidigare. Går det någon buss där numera? Är ganska säker på att busslinjen till Mo i Rana har upphört men det går kanske buss en bit åt det hållet från Hemavan ändå?

Vad bör man inte missa i området?
Sotsbäcksgrottan lär vara ett trevligt utflyktsmål, har dock inte varit framme dit själv. Håkan F (Majjen) tipsar om en bra tältplats på Artfjället här. Utsikten från Långfjället är fin, det ska gå bra att traska uppe på det på längden (har själv bara gått på tvären). Tjirriemjaevrie (eller Tjirrajaure som det stod på kartan när jag var där) minns jag som en fin sjö med Okstindan i fonden.

Själv skulle jag nog även fundera på en tur bort mot Okstindan med toppförsök till Oksskolten (Nordnorges högsta topp). Det är inte så långt bort från dessa trakter, fast det beror ju på hur många dagar du vill vara ute...

Senast ändrad:
Här ett par artiklar som finns här på Utsidan:

Där glädjeeldar brinna
Artfjället 2003

Jag har själv vandrat där två gånger och jag längtar dit igen. Första gången följde jag mer eller mindre exakt Tore Abrahamssons tur Artfjället runt, som han beskriver i sin bok Detta är Vindelfjällen. Det är en helt magisk tur. Andra gången gjorde vi lite fler avstickare, bland annat till Miesken.
Trots att jag är ganska flitig skribent här på Utsidan har det inte blivit någon text om Artfjället... än...

HåkanF

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg