Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Jag funderar på att köpa en Arkö. Jag skulle vilja veta mer om den. Var är den tillverkad, hur fungerar den i olika förhållanden etc?
Vet du något om den så skriv en rad.
Tack på förhand, Patrik.
Vi har en Arkö i Malmö Kanotklubb. Den är långsam och trög på lugnt vatten men trygg och säker och hyfsat lättpaddlad i sjögång. Lastar mycket men roderoket måste plockas ut för att man skall kunna packa i förskeppet - irriterande omständigt.
Dessutom saknas riktigt fotstöd - håller man inte båda fötterna mitt på roderoket jazzar kajaken hit och dit så fort man försöker engagera benmusklerna i paddlingen.
Ris och ros alltså - prova noga innan köp.
Arkö är designad av den legendariske Västerås baserade konstruktören Max Andersson. Den har sedan länge byggts av Trapper kanot i Hallstahammar. Men den finns nu också i ett utförande som heter Trapper K1 Fighter som har en annan modernare överbyggnad.
Arkö/Fighter är absolut inte det första man tänker på om man vill köpa en race/motions kajak. Men den har fungerat väldigt bra som trygg långfärdskajak. En pensionär i Hallstahammar försåg sin Fighter med solceller kompass m.m.Och han paddla många mil kors och tvärs innan han tyvär blev sjuk och fick sälja sin kajak. Arkö/Fighter har tyvär kommit lite i skymundan på den ganska högljudda kajakmarknaden men den har sin målgrupp av paddlare som "bara" vill ha en välfungerande trygg långfärdskajak.
Här några sidor från Cliffords site han har några stabilitets beräkningar som är helt OK (inte bara gissningar) http://www.clifford-kajak.com/
Tack för informationen. Jag kommer att köpa den mest pga att det är min kompis som säljer den för 500 kr. i annat fall kanske jag skulle ha valt en annan modell. Den duger säker bra åt mig, iallafall till en början.
Mvh Patrik.