Arjeplogsfjällen,Vouggatjålme och Solvaegtind

Är det någon av er friluftsälskare som känner till Arjeplogsfjällen och området väster om Vouggatjålme i synnerhet? Jag funderar på en tur dit i vår och tänkte ge mig på en topp som jag tror heter Solvågtind (ligger på norska sidan). Vet själv inte hur pass svår bestigningen kan vara, då jag bara sett toppen på avstånd. Den ligger just vid svenska gränsen och har en ganska så Matterhorn-liknande silhuett på avstånd. Är det någon som varit där och kan komma med information är jag tacksam!

Solvågtind kan bestigas utan utrustning från baksidan. Det går även en stig mot toppen på norväst sidan. Har inte varit på toppen själv, men passerat massa gånger och känner och har pratat med folk som varit på toppen. Alla har varit vanliga personer som gått upp. Har också för mig att i någon gammal reklam för Moskoselkåtan så hade någon tältat på toppen.

Jag har även funderat på en mera direkt väg uppför berget via sydsidan. En eventuell bestigning här är nog lämpligast på vintern eftersom berget är rejält löst.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg