Årets sista paddeltur?

Inte nödvändigtvis - men troligtvis för min del...
Men vilken tur! Idag den 28 december var Göteborgs södra skärgård spegelblank och stilla - solen sken så gott den förmådde och det var helt tyst... Räknade sammanlagt till 1 motorbåt, 1 kustbevakare, 1 fiskefartyg, 1 laser segeljolle (med tomteluve-försedd fikare ombord) samt 4 kajakister plus mig själv. Ganska lagom - tänk om det var juni, då hade man sett fler flytetyg på 3 minuter...

Helt troligt för min del

Den 19 december gjorde jag helt säkert årets sista kajaktur och även med stor säkerhet säsongens sista. Doppar väl paddeln igen i slutet av mars början av april.

Turen var på sjön Valloxen i Knivsta Uppland. Det var fin paddling fastän jag både från och åter till isättnings- och upptagsplats fick knackka och "staka" mig fram genom ett tunt istäcke i nå'ra hundra meter.

Jag såg inga andra på sjön annat än flockar av gräsand och knipor. Och i luften såg jag en havsörn. På det hela taget en fin avslutning av årets paddlingsäsong.

Om vädret tillåter, blir det nog nyårsafton. Det är mycket vatten i ån, inga stenar som man slår paddeln i.
Är det någon som vill hänga med? Jag paddlar på Flian utanför Skara.
Sen kanske det blir årets första tur dagen efter.
Svante

Sista turen för i år

Sista turen för i år blev i Bäljaneå (Skåne) som rinner förbi huset.
Det var första turen där sedan Gudrun och fortfarande ligger det 2 träd rakt över ån. Idag var det mycket vatten så det ett gled jag över lätt. Hade kunnat blivit en fin paddelå på 15 km vid högvatten om man avlägsnat några få träd.

Stefan

Re: Helt troligt för min del

klippen; sa:
Den 19 december gjorde jag helt säkert årets sista kajaktur och även med stor säkerhet säsongens sista. Doppar väl paddeln igen i slutet av mars början av april.

Turen var på sjön Valloxen i Knivsta Uppland. Det var fin paddling fastän jag både från och åter till isättnings- och upptagsplats fick knackka och "staka" mig fram genom ett tunt istäcke i nå'ra hundra meter.

Jag såg inga andra på sjön annat än flockar av gräsand och knipor. Och i luften såg jag en havsörn. På det hela taget en fin avslutning av årets paddlingsäsong.

Iadg 31/3 gjorde jag årets första paddeltur på Valloxen ett par tre garder varmt i luften och en mycket svag, men klart märkabar som ett kalldrag, nordostlig vind. På sjön låg stora mängder storskrak och även ett par knipflockar. Koltrastar och rödhakar stog för den mest hörbara fågelsången. Även grågäss och kanadadito noterades.

Vid en del skyddade strandavsnitt låg det lite is kvar.

Får erkänna att jag är rejält slagen av min 15-åriga dotter som igår, den siste mars, gjorde sin 3:e tur för året - jag har bara varit med henne en av dessa gånger. Tilläggas bör att hon inte har varit ute och paddlat ensam - säkerheten har varit fullgod! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scandicdream Årets sista dag Paddling allmänt 1
Ninja123 Ecklas lasthjälp, årets modell Paddling allmänt 0
delfinen FÖRRA SOMMARENS SKÖRD - ÅRETS BANDPADDLARE 2021 I FINLAND Paddling allmänt 2
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
rija Lite bilder från årets Stockenträff Paddling allmänt 1
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
MattKar Årets största äventyr? Paddling allmänt 0
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
supinum Årets algbloming Paddling allmänt 2
mj1188 Årets havskajakensdag Paddling allmänt 0
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
Jocka Årets premiär tur är avverkad! Paddling allmänt 2
lazze Tävla i "Årets kajaktur 2003" Paddling allmänt 2
Årets första tur Paddling allmänt 0
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
mj1188 För sista gången Paddling allmänt 0
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
davst Film från 3-veckors paddeltur Grönland Paddling allmänt 4
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
Jemael Paddeltur i Singöfjärden. Paddling allmänt 0
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
erik_sylvan Paddeltur Lysekil Paddling allmänt 1
IslandTraveller Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten? Paddling allmänt 9
Görel paddeltur Paddling allmänt 0
Strmbrg Strmbrgs paddeltur... Paddling allmänt 0
gambit13 Paddeltur för nybörjare Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg