Årets hemmaservice, kuriosa!

Nu när snön snart har töat bort så är det ju dags att ge sin kära cykel lite kärlek!

Eftersom jag inte är så smart så beslöt jag mig för att försöka mig på det själv trots ingen tidigare erfarenhet. Det får ta lite tid men det går säkert bra :).

Jag räknar med att det är många av er där ute som nu är i full fart att pyssla om hojen. Bara för att det är kul så bifogar jag lite bilder på hur det ser ut hos mig just nu, gör det gärna ni andra också :)!

Cykeln är en Nishiki pro SL -08, köpt Mars 09 och jag har cyklat lite mer än 100 mil på den (utan någon skötsel alls..)

Efter att jag skickat detta inlägg blir det första besöket hos cykelhandlaren för lite coachning/frågestund :)

Bilagor

• IMG_0213.jpg
    IMG_0213.jpg
    46.1 KB · Visningar: 555
  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    37.7 KB · Visningar: 584
Snabb uppföljning och fråga

Det tog nästan hela gårdagen att mecka isär, hålla reda på allt och göra rent men kul har det varit!

För att få loss ena pedalen och kugghjulen framtill var jag tvungen att köpa ett speciellt verktyg (kostade 280 kr så det kan ju vara skoj att räkna med i kalkylen).

Om man även vill ha loss kassetten så behövs ett speciellt verktyg. Jag försökte ta loss kassetten genom att öppna upp i det som senare visade sig vara kullagret. Man vet ju inte förens man kollat :).

Nu är jag nästan klar, det som återstår är att sätta ihop den helt och hållet, bild kommer så fort jag är helt klar!

Jag tycker dock att bakhjulet har väldigt dåligt rull jämfört med framhjulet. Det är något som segar ner men jag vet inte vad. Kan det vara så att jag har haft för mycket fett i kullagret? Det är ju något som jag gärna åtgärdar nu innan jag ger mig ut på asfalten igen :).

Här står i princip allt om cykelservice/mekning: http://www.parktool.com/repair/

Har du skruvat isär navet skulle jag gissa att du spänt lagret för hårt, all info finns på länken ovan.

Det var onekligen dags att göra rent och smörja om din kedja! Se till att hålla kedja och drev rena så håller de längre. Lägg en liten droppe olja på rullarna i kedjan och veva runt, torka sedan bort överflödet på utsidan av kedjan (sätt en gammal tubsocka över handen, håll runt kedjan och veva runt med andra handen). Olja ska vara i kedjan, inte på kedjan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bohak Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa. Landsvägscykling 161

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg