Årets fjällisar i Kirunafjällen

Hej på er!
Snart är det dags för turmånaden april och det har talats om farliga isar i fjällvärden....
Här i Luleå innerskärgård fattas i dagsläget en halvmeter kärnis enligt mina fiskande ögrannar.
Så man börjar undra om det gäller hela Norrbotten
Är det någon" pimplare" som har koll på isläget mellan Ritsem och Abisko??

Isdubbar vore ju ngt nytt i packlistan!!!

BD6
 
Isarna i fjälls upplever jag inte lika tjocka som normalt. Jag har ej mätt när jag borrat, men ingen förlängare har behövts hitills och det brukar behövas. Såg att Isleden mellan Ritsem och Vaisa var på 58 cm.
Så enligt min uppfattning - inte lika tjocka som vanligt, så utgå inte från det klassiska "här brukar det alltid vara tjock is"
Men sunt förnuft kommer man långt på....och isdubbar :)
 
Tack för svaret!

Var ute i dag och provborrade havsisen innför påsken och har talat med bekanta i Ritsem. En slags samlad bedömning tycks vara att vi är två-tre veckor tidigare än vanligt, så jag lämnar isdubbarna hemma...
Isläget i Luleå? Tre lager is, bästa isen överst, tjocklek innerskärgården cirka 60 cm. Har aldrig borrat i ngt liknande den här tiden på året....

BD6
 
Du kan nog inte jämföra isen på havet med den i fjällvärlden. :)

Det är ju inte isens tjocklek i sig som är problemet utan att den kan vara betydligt tunnare än man tror på vissa ställen pga hur vattnet strömmar med mera, och det beror ju på hur mycket det smälter och vattnet flödar.. så det är minst sagt lokalt!

Generellt är det nog ingen fara på taket men man får hålla uppsikt :)
 
Senast ändrad:
Så sant...

Och hade jag bara åkt en halvmil till åt öster så det faktiskt öppet hav, vilket är en dryg månad tidigt och hur skulle jag resonerat då :) ! !!
God tur!
BD6
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg