Åretävlingen

Har någon erfarenhet av Åre X-treme challange och dess paddling. Läst att man måste ha vana från fors? Nån som sitter på kunskapen får gärna förmedla hur pass svår fors man egentligen skall bemästra. Har kollat på bilderna och det verkar som alla kör vanliga kajaker vilket känns som om forsandet måste vara mycket måttligt i min mening.

Olika

Carl,

Det är ganska olika från år till år. Ett år jag körde var det faktiskt så illa att jag gick runt i det värsta bubblet, även om det inte var särskillt mycket. Jag hade då valt en lite snabbare och instabilare kajak än året innan. Med en vanlig rotationsgjuten havskajak ska det dock gå bra.

Men med skaplig kajakvana (havet när det går lite sjö) ska det inte vara några problem alls.

Lycka till

Mvh
/föhl

sant

och eftersom jag drabbades av en plötslig macho-inställning ville jag inte ta hjälp utan drev hjälplös ganska långt innan jag fick ordning på kajaken... Oj vad trött man blir på sån't :)

Men rent paddlingsmässig ska det ju inte vara några problem...

Micke, kommer ni iväg till Muztagh Ata?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg