1. Det är troligen nåt liknande som är i kolståls moraknivarna alltså?
2. Isf antar jag att jag blir nöjd.
1. Ja och nej. Misstaget som många gör är att tro att alla moror kör med samma stål. Så är långt ifrån fallet. Några exempel:
Frosts rostfria är tillverkade i Sandvik 12C27, HRC 56-58 (ändrat under förra året, då den högre gränsen var 59). De i kolstål i UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC. En annan kolstålstillverkare som Frosts använder är Tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat kolstål, HRC 60.
Frosts laminerade blad är tillverkade i Uddeholm 2140 (AISI 01), HRC 60-62.
Standard rostfri kniv från KJ tillverkades i Sandvik 12C27M (Modified), HRC 58.
KJ:s kolstål var Uddeholm UHB15LM (AISI 1778), DIN CK 75/80 (AISI 1080), HRC 58.
Vidare har Frosts modell 780 och 760 blad i något som teknikerna på företaget kallar Triflex-stål. Det är ett stål med differentiell härdning med en kärna i Uddeholm 2140 (AISI O1). Den här modellen anses vara den mest stryktåliga som finns.
MoS nuvarande knivar (tidigare KJ Eriksson) har gått över till smalare profil och standard-12C27. Man har dessutom slimmat ned godstjockleken så att den idag är densamma som hos Frostknivarna. Ett exempel är Mora 2000 som tidigare tillverkades i Sandvik 12C27M (Modified) men tillverkas idag i Sandvik 12C27.
För att vidare komplicera ämnet så har två nya spelare uppenbarat sig, nämligen Hultafors och Lindbloms knivar som båda nyligen kommit ut med en serie hantverkarknivar (bl a). Hultafors rostfria är tillverkade i japansk AUS-8 stål och kolstålsknivarna i SK-5 (AISI 1080). HRC för båda ~ 58.
Lindblomsknivar är tillverkade i kinesiskt SS/EN 715 rostfritt stål. HRC 58-60.
2. Ja, det tror jag trots allt.
~Paul~