Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2

Hej, här kommer ännu en tältfråga! Jag har under en tid nu funderat på att köpa ett nytt tält. Efter att ha läst på mycket och blivit tipsad om det prisvärda Arctic Alpine Design WBT2 trodde jag att jag hade bestämt mig att köpa det innan jag började tveka om Nallo 2 vore ett bättre val. Ju mer jag läser på om olika tält, desto mer osäker blir jag... Är det någon som använder Arctic Alpine Designs tält och vad tycker ni om det? Om det stod mellan dessa två tält, vilket skulle ni satsa på? Eller borde jag satsa på någon helt annan modell?

Jag är ute efter ett relativt lätt 2p-tält som ändå ska tåla strängare förhållanden såsom regn och vind på fjället. Rymlig abside är ett plus (helst skulle jag gärna ha två absides men...) + att det gärna ska gå att öppna upp så att en får utsikt från tältet...

Tacksam för tips!

Senast ändrad:
De är väl rätt lika vad gäller design, material osv. Jag har ett WBT-2 som jag är nöjd med. Hanteringen är mycket lika mitt Hilleberg Keron förutom att stängerna är olika långa och att det är något billigare lösningar för att rulla upp duken i öppningarna... Det kan man leva med tycker jag.

Vill du ha Nallo 2 med allt vad det innebär av Hillebergs andrahandsvärde och service; köp det men du bor rent krasst lika bra i ett WBT-2 och du lär inte märka någon avgörande skillnad i hanteringen heller.

Tälten är ju ganska lika, men en praktisk skillnad är ingången där Nallo2 öppnas rakt framifrån och du kan i fint väder få trevlig utsikt från tältet. WBT2 liksom ytterligare ett bra alternativ Bergans Compact Light 2 eller Bergans Rondane 2 har sidoingång med mer begränsad utsikt.
En skillnad mellan tälten till WBT's nackdel är den lågt specade vattenpelaren på bottenväven i innertältet, en detalj som jag av erfarenhet gärna prioriterar. WBT har 2000mvp medan Nallo2 och Bergans har 5000mvp.

Om du vill ha större absid för matlagning och packning bör du titta efter ett med förlängd absid ex Nallo2GT.

Hej, jag har ett WBT2. Inte testat Nallo.

Men är imponerade utav WBT tältet, lätt, rymligt, enkelt att slå upp.

Har använt tältet både på vinterfjället och sommarfjäll. Upplevs väldigt stabilt och välbyggt tält för pengarna (3300 kr). Dock har jag bytt ut dom runda titan pinnarna till grövre i aluminium. Man får med vinkel V pinnar och vanliga runda. Köpte även till snöpinnar.

Absiden är inte jättestor om man ska ha 2 pers packning där och laga mat. Jag som gått ensam med 90 L rygga kan lätt laga mat med ryggan och kängor i absiden.

Angående bottenväven så tältade jag sista natten på min vandring på en sankmark som var blöt, i brist på bättre platser sent på kvällen, och den höll tätt.

Om man nu är rädd för att bottenväven är för tunn på WBT-2, så har man ju nästan 5000kr över för att få det åtgärdat, jämfört med Nallo 2. Dvs förstärka eller byta golvet om/när det skulle gå sönder handlar inte om några stora pengar. Sedan skall man nog ta alla sifferuppgifter med en nypa salt. Det är knappast så att 2000mvp går sönder och läcker medan 5000mvp håller tätt i trettio år. Särskilt inte som det kan vara olika material, vävtekniker etc etc.

Med det sagt, så tror jag att Nallo är det bättre tältet, men inte SÅ mycket bättre att det motiverar prisskillnaden. Nammatj, där kan vi börja snacka men då väger det ju också...

.

Med det sagt, så tror jag att Nallo är det bättre tältet, men inte SÅ mycket bättre att det motiverar prisskillnaden. Nammatj, där kan vi börja snacka men då väger det ju också...

Jag har både Nallo2 och Nammatj2GT, och visst är det skillnader som påverkar vikten (inte bara kraftigare stänger och dukar i Nammatj, utan även bätttre ventilation, myggnät i vent huvarna till yttertältet mm). Ytterligare en skillnad som är ganska påtaglig när man vistas i tälten är hur mycket rymligare Nammatj är i innertältet pga de lika långa bågarna och den raka takåsen. Viktskillnaden mellan Nallo2 och Nammatj2 är 600g.

Wbt3

Jag har ett WBT3 och har haft det ganska länge och i många situationer och aldrig upplevt golvet som läckande, bågkanalerna som trånga eller dörrlösningen som "billig".

Det är ett jäkligt bra tält med bättre ventilation är Nallo.
Vad man behöver göra är att modda lösningen i fotänden så att man fäster innertältet i yttertältet, istället för den korkade ogenomtänkta lösningen som nu gäller.
DÅ blir tältet som från början var rymligare i fotänden än såväl Nallo som Bergans ÄNNU rymligare.

WBT2 är minst lika bra som Nallo!
...men, 2'a-handsvärdet på Hilleberg är fantastiskt!!!!
Jag har haft TVÅ Hillebergtält som jag båda sålt med "vinst" :eek:)

Tältaren

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3
Jös Six moon design Bo och sova 12
Designstudent Hjälp med design - Husvagn Bo och sova 30
Joakim Ambrosson Kopiera design :) Bo och sova 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg