Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg?

Någon som har ett Arctic Alpine Design, WBT 2 och bor i Göteborgsområdet?

Jag har verkligen ångest över mitt tältval och detta är ett av de tälten som jag gärna hade provsuttit i innan jag bestämde mig ytterligare över dess egenskaper.
 
Köpköpköpköp

# Är den extra vikten iom en extra båge relativt de där enbågiga varianterna acceptabel
# Klarar du av den sluttande fotänden (inte är för lång) i dylika "går ner till marken"-innertält (Bergans Compact, HB Nallo etc.)

KÖP... för

...kvalitén är utmärkt (schyssta flärpar, dul, och pinaler... och golvet håller tätt ;o)
...den där fotänden är den bästa i klassen... Bergans är hopplöst flack, HelSport lika så, Nallo me

Jobbar INTE på/med Northstar
 
Någon som har ett Arctic Alpine Design, WBT 2 och bor i Göteborgsområdet?

Jag har verkligen ångest över mitt tältval och detta är ett av de tälten som jag gärna hade provsuttit i innan jag bestämde mig ytterligare över dess egenskaper.

Har faktiskt inte heller sett tältet, men jag är impad av specarna. Val av stänger och snören, pinnar, visar att de har tänkt till när de gjorde tältet. Skulle jag köpa budget så hamnade detta högst på listan.

Har ett helsport med "nallo" sluttning, funkar bra för mig som är 173. Är du däremot 190 tror jag att det kan bli värre.

...och sen har man ju bytesrätt normalt sett ;)...

//J
 
mmmm....

"Är du däremot 190 tror jag att det kan bli värre"

¤ Jag är 197
¤ Jag har ett WBT3

I ruskväder kan man ligga å gnugga lite mot duken, även om det är väsentligt bättre än i många andra med sluttande innertält... å speciellt om man moddat deras lösning i fotänden til en fast upphängning.

Specarna - de funkar i verkligheten... bra komponenter!

Bytesrätt - jo nu skickar de gratis så det är ju bara returfrakten du betalar... kan vara ett billigt pris för att bli bergsäker

hepp
 
Jag är 167, så jag brukar klara mig bra. Jag tänker i stort ligga ensam i tältet och borde därför kunna ligga i fosterställning mitt i tältet, hehe.

Har ni lagat mat i tältet, fått det översnöat i en storm?
 
Jag har ett WBT2 och det är en kvalite på tältet som är minst lika bra som hos kända tillverkare som vill ha det tredubbla priset.
På vintern så kör jag med bensinköket inne och det blir kanon +30 grader på några sekunder och takhöjden räcker mer än väl till.
Jag kan tänka mej att det får plats två vuxna med hund om packningen lämnas utanför, för egen del så är det bara jag och min hund som använder tältet. Då är det inga problem att släpa in min ryggsäck (Bergans Powerframe) också.

Jag kan varmt rekommendera tältet, baserat på egen erfarenhet.

/Dennis
 
mjäe.... men

"fått det översnöat i en storm"

...ehh... men det var mycket snö och det blir snart tungt för ett tält - OBEROENDE vad det är för tält.
De där spikarna är väldigt taniga och "UL" men för lite support här å var är de väl ok. V-pinnarna är bättre för att säkra linor mm. åsså nån sten.
Ska du ut i snö kan du ju glömma orginalpinnarna - stavar, skidor å annat mickel för bågarna behöver hjälp när de tyngs av snö å blåst (nej, Hillebergs aluminiumbågar har INTE dubbla elasticitetsmodulen bara för att de är Hilleberg)
Annars vet jag inte riktigt, men i det fallet skulle väl stormmattor kunna funka. Det blåser in en smula snö, men kanske mer kommer från när du buffar på ytterduken = spade. Jag var hyffsat nedgrävd men fick skotta allt emellanåt.

Annars är ventilationen excellent (Nallo har ju inte ventil i tältänden utan förlitar sig på glipan mellan yttertältet och marken) och en värmekälla som nämts är inte dumt.

Från en kille som ofta lagar mat i tältet, ja även hyvlar ost, blandar groggar och skär upp salami
 
NorthStar erbjuder dubbla bågar samt snö/sand-pinnar som faktiskt ser jäkligt bra ut för en bråkdel av priset Hilleberg skall ha för sina, så det tar jag definitivt med.

Det är som sagt Keb-expeditionen vi gjorde där ett klass 1 oväder med -27 grader och 20 sekundmeter blåst kom ikapp oss som spökar i mina referensramar för vad ett tält bör klara av. Då klarade mitt Bergans 6003 jobbet utan problem men det är lite tungt och lågt.
 
Jag har 8 stycken snöpinnar från Northstar deras HamptonWrk, Snow&Sandstake 42cm och för det priset på 20:- st så går det nog inte att tillverka billigare själv...
Jag sätter dessa i tältöglorna och stagar ut stormlinor med skidor och stavar
Dessa kan varmt rekommenderas då de är tillräckligt stabila för att driva ner i lite tjäle också.

Tyvärr så använder jag dom lite för lite med tanke på att dessa skulle vara perfekta för lös och mossig "skogsmark" också då tältets original pinnar lätt försvinner eller fäster dåligt.
Jag har bytt ut de små runda titanpinnarna mot lite rejälare T-profil pinnar vilket ökar totalvikten på tältet, men det tar jag gärna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3
Jös Six moon design Bo och sova 12
Designstudent Hjälp med design - Husvagn Bo och sova 30
Joakim Ambrosson Kopiera design :) Bo och sova 10

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg