Arctic Alpine Design sovsäck

Har kikat lite på Arctic Alpine Design - winter base -18 och undrar om någon har något viktigt att säga om den. Har läst i andra trådar att dragkedjorna i detta fabrikats sovsäckar strular lite, men hur är det med komforttempen, vad kan jag räkna med att den tål?

Kollade också på samma fabrikats självuppblåsbara liggunderlag och konstaterade att dessa är mycket billiga, men hur är komforten i dessa? och står det sig i jämförelse med exempelvis Therm-a-rest?

Har ni några förslag på andra fabrikat och modeller av sovsäckar som går ned till ungefär samma komforttemp. Priset är inte det viktiga, bara den fungerar bra och är hyffsat lätt.

//stefan
 
Artic Alpine Design

Hallå!

Har erfarenhet av en tidig modell från Artic Alpine Design med komforttemp mellan -5 till -10 (typ 3-säsongs). Dragkedjan är lite besvärlig och sist var jag tvungen att lappa den med silvertejp då en söm läckte dun. Köpte två till något kampajnpris (~1400) på northstar.se och är med tanke på det nöjd med mitt köp. Vid kallare övernattningar eller då eventuell hjälp är längre bort kör jag med min TNF Superlight (-18) som dock är betydligt dyrare (även jämfört med AAD Winter base). Slutsats, hmm, har du pengarna och behovet så är det en bra investering med ett dyrare och mer etablerat märke men annars så är AAD ett hyfsat alternativ enligt min subjektiva bedömning.

/pimmen
 
AAD Liggunderlag

Vill bara tipsa om Artic Alpine Designs självuppblåsbara liggunderlag. Var in till företagets butik i Malmberget och köpte ett 5 cm liggunderlag för 635 kr, Typ halva priset om man jämför med Thermarest. Väger runt 1,5 kilo.
 
Verkar schyst!

Har tyvärr ingen erfarenhet av thermarest men har två Arctic Alpine, ett 3,8 och ett 5 cm och enligt mitt tycket så verkar de riktigt prisvärda. Har inte använt dem i några extrema förhållande, det är jag och äldsta grabben som tar oss ut på enklare turer och med tanke på hur han behandlar sitt (4 år) så verkar det vara bra kvalitet ur hållbarhetsperspektiv ;)
 
Jag har en arctic alpine radical chill som jag köpte kring jul. Ville egentligen köpa en sovsäck av Roberts.pl men det blev för omständligt då det tog 24 timmar att få svar på mailen. Har bara testats två nätter hittills. Den ena natten mellan -15-20 av mig och den andra runt -20 av min son. Verkar vara helt OK runt dessa grader. Saknar dock krage på den. Gillar att den är rymlig. Priset var helt OK också.

Kommer att ta med den upp till fjälls om någon vecka. Återkommer då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3
Jös Six moon design Bo och sova 12
Designstudent Hjälp med design - Husvagn Bo och sova 30
Joakim Ambrosson Kopiera design :) Bo och sova 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg