Har en Naos 70
Köpte en Naos 70 för några månader sedan. Har gått några mindre vandringar över helger och en lite längre fjällvandring i keb-området på 11 övernattningar med den. Har provat lite olika vikter på ryggen och aldrig haft några problem med att säcken blivit instabil eller obekväm. På kebvandringen låg startvikten på runt 22 kg första dagen.
På dina punkter har jag följande erfarenheter:
1. Jag har inte haft några problem med hållbarhet. Det ledade höftbältet är ju upphängt i två runda plastplattor som vrider sig i föhållande till varandra när man går. Det funkar bra, men går säkert att dra sönder om man är väldigt oförsiktig. Jag råkade stå på en av höftbandets remmar när jag skulle lyfta upp ryggan en gång. Jag ryckte då isär plattorna från varandra så att höftbältet lossade från ryggan. Men det var bara att vrida det på plats igen. (Det är meningen att man skall plocka bort bältet genom att vrida plattorna.) Väven i säcken och fästpunkter etc verkar gedigna.
2. Jag har ju inte badat med ryggan, men regnat och blåst har det gjort som fan, och dunsäck etc som legat i ryggan utan andra fuktskydd har hållit sig torra hittills. Det är ju själva huvudsäcken med rullstängningen som hävdas vara vattentät, men topplock och ytterfickor som har dragkedjor har hållit fukten ute bra också.
3. Har lastat som mest ca 23 kg, det funkade bra.
4. Har inte saknat något egentligen. Men en sak som kanske vore bra är någon form av förvaring fram på höftbältet. Säcken är ju medvetet avskalad från allt onödigt, så det är säkert därför man inte satt någon ficka här. Men en rem eller nåt att fästa saker i själv vore bra. Har haft funderingar på att sy eller limma på något.
5. Hmm.. det är ju dyr. Men den är trevlig..
6. Nackdelar. Nedre infästningarna till axelremmarna sitter fastsydda i ryggen precis bakom det ledade höftbältet. Ibland (verkar bero lite på hur man packar ryggsäcken) så ligger fästpunkterna emot höftbältet och de gnuggar därför mot varandra när man går och höftbältet rör sig. Detta ger ifrån sig ett störande gnekljud eftersom fästpunkten är ingjuten i någon sorts gummi för att hålla sömmen genom väven tät. Det har även börjat nöta bort en del av gummit efter ett antal mil vandring. Jag har gått tillbaka med säcken till Naturkompaniet för att låta dem kolla med Arcteryx. Killen i butiken ringde till Arcteryx och kollade direkt, och det påstods att ingen Naos hade kommit tillbaka i garantiärende hittills på tre år. Så, ja.. Jag bad dem iaf skicka in den så att Arcteryx kan titta på den. Får se vad som händer.
Vikten anges till 2300g. Min väger ca 2600g enl min köksvåg. Korrekt eller ej..
Så, en trevlig säck i stort. Minus för gneket i rem-infästningen.