Ararat och Damavand

Jag var på damavand nu i somras via sydsidan, ska upp på nordsidan följande sommar. Är det något speciellt du vill veta?
 
Hej iloj! Helst vill jag ha en berättelse på 15 000 ord med resan från ax till limpa, men i andra hand är jag tacksam för all information du kan lämna. Praktiska detaljer, viktiga saker att känna till. Resa från Teheran till var man nu utgår från, boende i hytter, ev tillstånd att gå på berget, lämplig tid att fara dit, allt du kan komma på. Tack på förhand.

/Janne
 
Jag tog hjälp av ett företag, just eftersom jag inte kände till det praktiska. Av dem fick jag hjälp med allt från visum till bästa sängarna i en hytta. http://www.damavand-tour.com/. Nästan allt dom säger är sant (förutom att man faktiskt inte behöver hjälp med allt utan det går helt bra att göra saker själv). Många Iranier kan inte ett ord engelska och men är mycket hjälpsamma.

Sök visum i tid, jag blev tvungen att åka till Stockholm och sitta utanför ambassaden i 6 timmar med 60 andra. Ta med ALLA papper och kopior på ALLA papper till ambassaden. Dom svarar sällan på mail/telefon så läs på hemsidor etc vad du behöver (tror det var pass, kopia på pass, foto, kopia på försäkring + flygbiljett, insättning på deras konto + kvitto på detta, rek.kuvert med porto samt ett ifyllt dokument om vad du ska göra och vilka iranier du känner). Ta reda på vilka helgdagar iranier har, dessa dagar är ambassaden stängd. De ger inte heller ut visum alla dagar, vissa dagar tittar dom bara ut och säger att det inte blir visum idag....

Jag åkte i slutet av juni, nästa år åker jag i juli. Åker man för tidigt kan det vara mycket snö/vatten så vill man slippa det är dessa månader + augusti bäst. Jag fick ett "permit" för klättringen, men inga kollar så det är nog inget krav.

Går man upp längs sydsidan går det att övernatta i en relativt nybyggd hytta på 4200 meter. Mån-ons är det ofta inte fullbelagt utan man kan få en sängplats, under helgen kan det vara fullt (kan även vara fullt på tältplatåerna). Det går en "väg" från byn Polour upp till 3000 meter (Goosfand Sara, jeep är nog ett måste) och därifrån är det fin vandring upp till den stora hyttan. Man kan även vandra upp från bilvägen till 3000 meter, dock är det varmt och tråkig vandring och man orkar inte gå upp till 4200 meter på samma dag (+ inget rent vatten tillgängligt).

Nordsidan har två-tre småhyttor (metallskjul). Där kan man övernatta bäst man vill.

Hyttan på sydsidan är 2 våningar och ekar, är kall och fuktig men skyddar mot vind och värsta kylan. Det finns tältplatser utanför, även en toalett. Det finns ett par stora sovsalar och några mindre (företaget jag nämnde kan nog hjälpa till att boka ett mindre, separat rum). Öronproppar är ett måste! Vatten/"mat" finns att köpa på plats (Däremot är det "dyrt" (=svenska priser) eftersom varorna transporteras upp med plågade åsnor eller helikopter). Där finns en helikopterplatta för eventuella olyckor. Min hemförsäkring täckte eventuella räddningsaktioner på min resa, så antagligen behöver du inte teckna en separat.

När jag var där var vädret bra men det kan snöa på sommaren också, dock inga mängder på sydsidan. Det var 0-gradigt på morgnarna (4200 m) och ett par plusgrader på dagarna. Det kan blåsa mycket. Dagen innan jag gick upp på toppen kom bara ett fåtal upp pga stark vind, dagen efter jag var uppe kom snö. Så jag hade tur. Man kan gott ha en extradag för bestigningen ifall de skulle vara dåligt väder. Från 4200 meter till toppen tar det ca 5 h. Man behöver inte gå upp i natten utan de flesta traskar iväg vid 6,7 tiden. Vandringsstavar ett måste. Stegjärn ifall det är snö.

Från flygplatsen till byn Polour tar det ca 2.5 - 4 timmar (beroende på trafik). Byn ligger vid foten av berget. Där finns fina restauranger m.m. Man kan även boka sov-plats i en stor anläggning där (en klätterförening har sin klubblokal, klätterhall osv där).

Jag åkte ensam dit och fick som sagt hjälp med allt. Hämtning från flygplatsen till Polour, mat och sovplats i Polour, skjuts upp till G. Sara, en egen, kvinnlig guide som gick med mig upp och drog rövarhistorier om Nepal. Sovplats och mat på 4200 meter i 3 dygn (en acklimatiseringstur och en toppdag och en reservdag), sovplats igen på vägen ner i Polour och skjuts tillbaka till flyget. Betalade en mycket rimlig summa för detta. Men man kan givetvis ta mindre hjälp än vad jag gjorde även första turen (tex anlita företaget för hämtning från flyg/hotell i Teheran och skjuts till G.Sara sedan omvänt hämtning från G.Sara).

Det går att åka relativt direkt till Teheran från Sverige. Jag stannade en natt i Turkiet, både på dit och hemväg för att få sova ordentligt samt för att slippa byta flygplats i Turkiet. Man kan gott ta ett par extra-dagar både i Turkiet och Teheran, det ångrar jag att jag inte gjorde.

Under min vistelse träffade jag en tjej i min ålder, vi ska tillsammans göra nordsidan nästa sommar. Då kommer jag inte behöva någon hjälp alls, men det kändes tryggt att ha det första gången.


Här är ett kort bildspel. vimeo.com/69406708.
 
Ett tillägg är att damer behöver ha sjal på sig. På berget kan detta ersättas med mössa. Även utanför/i ambassaden i Sverige behöver man ha sjal på sig. På flygplanet ner började människor sätta på sig sjal ungefär när piloterna informerar om påbörjad landning. Och sjalen åkte av efter start.

Vill man bo på hotell i Teheran måste ogifta personer boka separata rum. Är man en kvinna och man som vill boka rum tillsamman räcker det inte med att ha ringar på sig utan man måste ha ett papper som bevis på sitt äktenskap. Hur detta gäller på hyttan i berget vet jag inte. Inga där var speciellt religiösa, bönerummet hade gjorts om till ett extra sovsal till exempel.

Inte så många är djupt troende, men måste följa vissa regler ändå.
 
Ett tillägg är att damer behöver ha sjal på sig. På berget kan detta ersättas med mössa. Även utanför/i ambassaden i Sverige behöver man ha sjal på sig. På flygplanet ner började människor sätta på sig sjal ungefär när piloterna informerar om påbörjad landning. Och sjalen åkte av efter start.

Vill man bo på hotell i Teheran måste ogifta personer boka separata rum. Är man en kvinna och man som vill boka rum tillsamman räcker det inte med att ha ringar på sig utan man måste ha ett papper som bevis på sitt äktenskap. Hur detta gäller på hyttan i berget vet jag inte. Inga där var speciellt religiösa, bönerummet hade gjorts om till ett extra sovsal till exempel.

Inte så många är djupt troende, men måste följa vissa regler ändå.

Om jag minns rätt så får inte heller en man och en kvinna som inte är gifta MED VARANDRA vistas ensamma (bara de två) i stängda utrymmen såsom bilar, hissar, hotelrum osv - och det gäller även gästande medborgare och oavsett deras religion. Jag var på väg att kliva in i en hiss med bara beschalade kvinnor i och då var de genast på väg ut men jag upplystes av min lokala manliga kollega och vi väntade kvar på nästa hiss.

/Patrik
 
Om jag minns rätt så får inte heller en man och en kvinna som inte är gifta MED VARANDRA vistas ensamma (bara de två) i stängda utrymmen såsom bilar, hissar, hotelrum osv - och det gäller även gästande medborgare och oavsett deras religion. Jag var på väg att kliva in i en hiss med bara beschalade kvinnor i och då var de genast på väg ut men jag upplystes av min lokala manliga kollega och vi väntade kvar på nästa hiss.

/Patrik


Det kan nog stämma. Även om jag nu har vistats som enda tjej i samma rum/bil som både både ogifta och gifta iransk män, både jag och en ensam man samt jag och flera ensamma män. Jag har iofs också sett en iransk man rasta (flickvännens?) vita, lilla hund klädd i rosa täcke.....
 
Stort TACK iloj och även tango för er kunskap och all värdefull information. Kommer ni på ngt ytterligare är vi tacksamma för all info. Lycka till med nordsidan iloj. Ha det gôtt.

/Janne
 
Stort TACK iloj och även tango för er kunskap och all värdefull information. Kommer ni på ngt ytterligare är vi tacksamma för all info. Lycka till med nordsidan iloj. Ha det gôtt.

/Janne

Som svensk är man ju lätt snabb att hålla fram höger hand för att hälsa i all vänlighet men det finns kvinnor man som man inte ska ta i hand. Samma sak för kvinnor - att kasta fram handen för att hälsa på en främmande man är inte alltid förenligt med alla religioner och lagar. Minns inte exakta förklaringen men har för mig att det har med respekt för den andre och den andres familj att göra.

Enklast är att låta den andra ta initiativ till hälsning (oavsett om man själv är man eller kvinna), man får helt enkelt ta seden dit man kommer. Lagom låg profil och brukar vara bra och varierande grad av täckande klädsel. Shorts kan ofta vara oacceptabelt på både män och kvinnor, särskilt på vissa platser.

Kulturell medvetenhet är viktigt då man reser!

/Patrik
 
Jag håller med, det är viktigt att vara medveten om kulturskillnader när man reser. Ett bra tips du fick är att avvakta lite och se hur andra beter sig och göra ungefär likadant. Ha gärna med ett par små presenter att ge bort.

Räkna med att alla toaletter är ett hål i marken. I vissa fall finns ingen vattenslang tillgänglig utan du får själv hälla vatten för att spolar bort det som ej hamnat direkt ner i hålet. Ha alltid servetter/våtservetter i fickan! Fler paket än vad man tror behövs.

Vad det gäller valuta så växla på flygplatsen. Vill du ha med euro (kan i vissa fall användas) ha enbart 50/100 sedlar . Det kan vara svårt för iranier att växla in/använda mindre lappar...och kom ihåg att det alltid finns tid för en kopp te! (och dom har mängder med socker i!).
 
Jag tog hjälp av ett företag, just eftersom jag inte kände till det praktiska. Av dem fick jag hjälp med allt från visum till bästa sängarna i en hytta. http://www.damavand-tour.com/. Nästan allt dom säger är sant (förutom att man faktiskt inte behöver hjälp med allt utan det går helt bra att göra saker själv). Många Iranier kan inte ett ord engelska och men är mycket hjälpsamma.

Sök visum i tid, jag blev tvungen att åka till Stockholm och sitta utanför ambassaden i 6 timmar med 60 andra. Ta med ALLA papper och kopior på ALLA papper till ambassaden. Dom svarar sällan på mail/telefon så läs på hemsidor etc vad du behöver (tror det var pass, kopia på pass, foto, kopia på försäkring + flygbiljett, insättning på deras konto + kvitto på detta, rek.kuvert med porto samt ett ifyllt dokument om vad du ska göra och vilka iranier du känner). Ta reda på vilka helgdagar iranier har, dessa dagar är ambassaden stängd. De ger inte heller ut visum alla dagar, vissa dagar tittar dom bara ut och säger att det inte blir visum idag....

Jag åkte i slutet av juni, nästa år åker jag i juli. Åker man för tidigt kan det vara mycket snö/vatten så vill man slippa det är dessa månader + augusti bäst. Jag fick ett "permit" för klättringen, men inga kollar så det är nog inget krav.

Går man upp längs sydsidan går det att övernatta i en relativt nybyggd hytta på 4200 meter. Mån-ons är det ofta inte fullbelagt utan man kan få en sängplats, under helgen kan det vara fullt (kan även vara fullt på tältplatåerna). Det går en "väg" från byn Polour upp till 3000 meter (Goosfand Sara, jeep är nog ett måste) och därifrån är det fin vandring upp till den stora hyttan. Man kan även vandra upp från bilvägen till 3000 meter, dock är det varmt och tråkig vandring och man orkar inte gå upp till 4200 meter på samma dag (+ inget rent vatten tillgängligt).

Nordsidan har två-tre småhyttor (metallskjul). Där kan man övernatta bäst man vill.

Hyttan på sydsidan är 2 våningar och ekar, är kall och fuktig men skyddar mot vind och värsta kylan. Det finns tältplatser utanför, även en toalett. Det finns ett par stora sovsalar och några mindre (företaget jag nämnde kan nog hjälpa till att boka ett mindre, separat rum). Öronproppar är ett måste! Vatten/"mat" finns att köpa på plats (Däremot är det "dyrt" (=svenska priser) eftersom varorna transporteras upp med plågade åsnor eller helikopter). Där finns en helikopterplatta för eventuella olyckor. Min hemförsäkring täckte eventuella räddningsaktioner på min resa, så antagligen behöver du inte teckna en separat.

När jag var där var vädret bra men det kan snöa på sommaren också, dock inga mängder på sydsidan. Det var 0-gradigt på morgnarna (4200 m) och ett par plusgrader på dagarna. Det kan blåsa mycket. Dagen innan jag gick upp på toppen kom bara ett fåtal upp pga stark vind, dagen efter jag var uppe kom snö. Så jag hade tur. Man kan gott ha en extradag för bestigningen ifall de skulle vara dåligt väder. Från 4200 meter till toppen tar det ca 5 h. Man behöver inte gå upp i natten utan de flesta traskar iväg vid 6,7 tiden. Vandringsstavar ett måste. Stegjärn ifall det är snö.

Från flygplatsen till byn Polour tar det ca 2.5 - 4 timmar (beroende på trafik). Byn ligger vid foten av berget. Där finns fina restauranger m.m. Man kan även boka sov-plats i en stor anläggning där (en klätterförening har sin klubblokal, klätterhall osv där).

Jag åkte ensam dit och fick som sagt hjälp med allt. Hämtning från flygplatsen till Polour, mat och sovplats i Polour, skjuts upp till G. Sara, en egen, kvinnlig guide som gick med mig upp och drog rövarhistorier om Nepal. Sovplats och mat på 4200 meter i 3 dygn (en acklimatiseringstur och en toppdag och en reservdag), sovplats igen på vägen ner i Polour och skjuts tillbaka till flyget. Betalade en mycket rimlig summa för detta. Men man kan givetvis ta mindre hjälp än vad jag gjorde även första turen (tex anlita företaget för hämtning från flyg/hotell i Teheran och skjuts till G.Sara sedan omvänt hämtning från G.Sara).

Det går att åka relativt direkt till Teheran från Sverige. Jag stannade en natt i Turkiet, både på dit och hemväg för att få sova ordentligt samt för att slippa byta flygplats i Turkiet. Man kan gott ta ett par extra-dagar både i Turkiet och Teheran, det ångrar jag att jag inte gjorde.

Under min vistelse träffade jag en tjej i min ålder, vi ska tillsammans göra nordsidan nästa sommar. Då kommer jag inte behöva någon hjälp alls, men det kändes tryggt att ha det första gången.


Här är ett kort bildspel. vimeo.com/69406708.

Vet du någonting om huruvida det går att (relativt enkelt) få tag på gasflaskor till jetboil-liknande kök däromkring? Tänkte ge mig på Damavand i mars nästa år och snowboarda lite. Flyger dit såklart, så kan inte ta med mig bränsle till köket...
 
Vet du någonting om huruvida det går att (relativt enkelt) få tag på gasflaskor till jetboil-liknande kök däromkring? Tänkte ge mig på Damavand i mars nästa år och snowboarda lite. Flyger dit såklart, så kan inte ta med mig bränsle till köket...



Det går lätt att få tag på "vanlig" gas (sån som man använder i de flesta friluftskök) nedanför berget. Jag skickar ett meddelande till dig om vem du ska prata med.

Ett tillägg... tänk på att undvika det persiska nyåret som brukar infalla i mars (kolla på internet för exakta datum). Många är lediga = det är extremt mycket trafik och folk i rörelse i kombination med extremt lite service...

Tänk generellt på att undvika högtider/helger där nere, och när man söker visum så kan det vara bra att veta att ambassaden är stängd på alla svenska och iranska helgdagar.. Det är sjukt dålig information om öppettider/procedurer osv på iranska ambassadens hemsida och telefon har man riktig tur ifall de svarar på.
På tal om visum var det svårt förra året, kan ha berott på att det var presidentval, men också på andra omständigheter. Därför är det viktigt att vara ute i god tid och ha alla papper med och kopior på alla papper, har man otur känner dom inte för att dela ut visum den dagen och då är det bara att åka hem (efter 8-9 timmars väntan utanför kan det kännas lite surt). Andra dagar känner dom bara för att ge visum till personer med iranskt pass, ibland blir det slagsmål osv. Räkna inte med att det ska fungera som man vill/tror.
 
Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg