Approach sko?

Tjena

Jag har en fundering och undrar av vad det betyder att det är en "approach sko"?

Vad kännetecknar en sådan och vad är det egentligen för skillnad/nytta med en sådan gentemot en vanlig goretex sko exempelvis?

approach sko var sådana skor som klättrare använde för att närma sig berget/leden. Ofta hade de vibramsulor. Sen kom mainstreamformgivarna på att det var rätt smarta skor, för att skapa mervärde tryckte de in gore-tex i dem. Sen började de kallas för allt möjligt multisportsko, promenadsko osv.

Det är helt enkelt ingen skillnad, förutom att det brukar vara klätterskotillverkare som fortfarande kallar den typen av sko för approachsko. Dessutom brukar de fortfarande vara mer anpassade för klättring än utpräglade än andra. Jämför t.ex Evolv stryker http://www.websitefolder.net/highsport/Evolv_Stryker.asp med valfri annan modell, så ser du att strykern är utpräglad för lättare klättring.

Inget jag skulle i skog eller till fjälls.

Det finns väl approachskor som har egenskaper på hela skala mellan vanlig joggingsko över vandringssko till klättersko.

De brukar väl kanske lite typiskt vara stadigare än en sneaker i allmänhet, och ev har de en sula som är mer eller mindre klättervänlig.

Har själv ett par Haglöfs Crag, som gick att köpa på extrapris när jag behövde en sådan lite lätta vandringssko/approachsko. Den finns med och utan GT och jag valde utan. Kan inte rescensera den ännu, har inte haft den så mycket, men kan väl konstatera att den är bättre att gå på klippor med än min utrangerade frilufts/multisportsko som var halkig när det kom till kritan. Därmed inte sagt att Crag går särskilt bra att klättra med.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg