Applikation för att markera rutt

Hej!
Har ibland sett de som har någon form av karta, där de kan markera sin tur, var de är just nu/har cyklat.
Finns det någon form av applikation för iPhonen som skulle kunna ta ut en punkt varje timme, eller har ni något annat tips?
Jag ska alltså ut och cykla 2000 mil och det vore trevligt att kunna få rutten på karta på ett enkelt sätt!
MvH,
Jackiie
 
För en

så lång tur där du sannolikt är mycket utanför mobilnäten så skulle jag föreslå SPOT. Finns mycket att läsa om SPOT här i forumet.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Ska kolla SPOT. Har börjat med GeoSpike nu, och det verkar fungera, tror jag!

Har köpt en SPOT men är inte speciellt imponerad av spårningen. Har ultimate vilket innebär att den skall göra en punkt var 5:e minut men ibland går det 40 minuter mellan punkterna och då pratar vi promenerande hemmavid utan några höga berg eller djupa dalar och inte något tät skog utan efter bilvägar och skogsvägar.
 
Har köpt en SPOT men är inte speciellt imponerad av spårningen. Har ultimate vilket innebär att den skall göra en punkt var 5:e minut men ibland går det 40 minuter mellan punkterna och då pratar vi promenerande hemmavid utan några höga berg eller djupa dalar och inte något tät skog utan efter bilvägar och skogsvägar.

Var har du den??! Tror den kan vara känslig hur man har den. Jag kör men den i lilla luckan på kajaken. Funkar enormt bra. Eller i topplocket på ryggan. Funkar bra. Ligger i bilen vid framrutan - funkar bra. När jag pratade med support om driftstid så var just hur man har den lagrad med frisikt etc. en parameter sas det.....

Är nu inne å min tredje och jag gillar konceptet men det har varit strul med första då knapparna sluta funka. Hade Spot Connect och där sluta min Iphone 5 att hitta den ;-(

Nu har jag Gen 3 och där kan du ställa in hur ofta du skickar

Spåret
Fördelen med Spot tycker jag dels att du inte behöver mobiltäckning plus att den drar lite batterier. Spåret skickar jag upp på Everytrail vilket funkar halvbra
http://www.everytrail.com/my_trips.php?user_id=83615

Ps. Såg på FB en som är ute till Svenska högarna just nu med kajak och spot. Kollar du i loggen så verkar han ha att skicka var 10 minut och idag verkar det dyka upp 6 st per timme....

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0mK3qKF72B9oDtvZmE917hdaqNe1Kzr5q
https://www.facebook.com/groups/135634859808000/718810578157089/?notif_t=group_comment_reply
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
skickar data till en geostationär satellit som ligger över ekvatorn. Därmed är det svårt att få kontakt där du bor Björn (Luleå?) om man inte är öppet placerad. På havet fungerade SPOT bra när Skinnarmos segelbåt rundade Sibirien via NO passagen. http://www.utsidan.se/cldoc/skinnarmo-igenom-Nordostpassagen.htm

Thure

Japp jag vet det men hur kommer det att fungera uppe till fjälls? Finns en täcknings/funktions-karta och enligt den skall det inte vara några problem där jag bor eller uppe till fjälls men man blir lite fundersam när man lagt ut nästan 3500:- om det sen visar sig att man betalat för något som kanske fungerar sisådär.

Nu har jag i första hand inte köpt den för spårningsfunktionen utan för möjligheten att få iväg ett nödlarm men om inte spårningen fungerar bra så är risken att larmningen också ofungerar och det är obra. Sen är det så att om man berättar för släkt och vänner att de kan följa spåret uppe till fjälls på webben och det inte fungerar så är risken för ett falsklarm eller oro rätt överhängande. Själva spårningen som är det intressanta för mig kör jag med en hederlig Garmin.

Och självklart bor jag i närheten, 10 mil, av Luleå.
 

avslutad210712

Gäst
Var har du den??! Tror den kan vara känslig hur man har den. Jag kör men den i lilla luckan på kajaken. Funkar enormt bra. Eller i topplocket på ryggan. Funkar bra. Ligger i bilen vid framrutan - funkar bra. När jag pratade med support om driftstid så var just hur man har den lagrad med frisikt etc. en parameter sas det.....

När jag testat hemmavid har jag bara haft den hängande runt halsen alternativt hängade runt backspegeln i bilen och jag vet att rekommendationen är att försöka ha logotypen pekande mot himlen och till fjälls är det inget problem för då kommer jag att spänna den ovanpå topplocket på ryggsäcken.

Skall också testa lite mer hemma med en ryggsäck. Brukar köra rygga med lite vattendunkar innan jag drar till fjälls och lokalbefolkningen har väl vant sig med att en del är "lustiga" men det kör en hel del turister i mina trakter och de riskerar väl att köra i diket när ett tok med 100 liters rygga kommer promenerande i 25 graders värme :)
 

avslutad210712

Gäst
Nu har jag testat spotten lite mer.

Igår gick jag jag hemifrån och ut till campingen och tillbaka med spotten hängande runt halsen ner på bröstet. På ditvägen spottade den perfekt var femte minut. När jag vände och gick hem så spottade den ingenting under de 35 första minuterna.

Idag tog jag en sväng i skogen där jag haft problem med spottningen när jag haft spotten hängande runt halsen enligt ovan. Idag tog jag på mig en ryggsäck och såg till att logotypen pekade rakt uppåt och spottningen har fungerat hel perfekt.

Så logotypen rakt upp är viktig och hur man löser det utan ryggsäck vete attan men allt går såklart att lösa om man måste. I mitt fall är det dock viktigast att det fungerar i fjällen och då har jag för det mesta i alla fall en ryggsäck på mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buster23 Fugawi i ny version med smart palmdator-applikation! Navigering 8
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
jochnick Ta ut gpx-rutt från pdf Navigering 4
tropfrog gps rutt for dummies Navigering 14
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Ehrsa ändra färg på "rutt-spår"? Navigering 6
gasldv Rutt till toppen på Toubkal, Marocko Navigering 3
Kajur Automatisk loggning av rutt!? Navigering 12
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
kimpan84 rutt visas som raka streck i GPS Navigering 1
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
Brune Radering av waypoint, sabbar rutt. Navigering 1
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
olhe Går inte att göra en ny rutt i Mapsource 6.7 Navigering 1
mudder Överföring av rutt Navigering 3
bogart Skicka rutt från Fugawi till GPS? Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
Frea Omvandling färdspår till rutt för ytberäkning Navigering 5
nilsp Blinkande rutt/ färdväg Navigering 0
errbe Flytta rutt? Navigering 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg