Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Apotek +motivering
- Trådstartare Joakim Ambrosson
- Start datum
Mitt medkit so far...
Bra initiativ... satt precis och funderade på om och hur jag kan banta det utan att missa nåt... svårt att banta säkerheten...
- Sårtvätt
- Steril kompress 3 st
- Kompeed plåster, stora för häl och små för tårna...
- Vanliga plåster som klipps till rätt storlek
- Gasbinda
- Tubigrip för knä och fotled
- Försvarets hudsalva
- Iprensalva
- Ipren
- Allergitabletter
- Dextrosol
- Förband Cederoth´s 4-in-1
- Sax
- Pincett
- Coachtejp (1/3 rulle)
- Solkräm
- Djungelolja
Allt förvaras i en Röda Korset/AKLA förpackning...
Tyvärr så har jag en tendens att stuka fötterna... därav tre varianter på stödförband...
Thomas
Bra initiativ... satt precis och funderade på om och hur jag kan banta det utan att missa nåt... svårt att banta säkerheten...
- Sårtvätt
- Steril kompress 3 st
- Kompeed plåster, stora för häl och små för tårna...
- Vanliga plåster som klipps till rätt storlek
- Gasbinda
- Tubigrip för knä och fotled
- Försvarets hudsalva
- Iprensalva
- Ipren
- Allergitabletter
- Dextrosol
- Förband Cederoth´s 4-in-1
- Sax
- Pincett
- Coachtejp (1/3 rulle)
- Solkräm
- Djungelolja
Allt förvaras i en Röda Korset/AKLA förpackning...
Tyvärr så har jag en tendens att stuka fötterna... därav tre varianter på stödförband...
Thomas
Re: Antihistamin?
Receptfria antihistaminer tar man mot allergiska besvär som orsakar t ex rinnande ögon och näsa. Pollen, kvalster etc. Det har även effekt om man reagerar mycket på myggbett.
Upplever man inga allergiska besvär så tycker jag nog det är rätt onödigt att ta med sig. En vanlig biverkning är dessutom sömnighet.
pal2; sa:Liten trådstöld
Jag blir lite nyfiken, eller har jag missat något smart här? Antihistamin har jag hemma i asken med piller jag tar under den värsta björkpollentiden. Men det är väl inte pollenallergi som gör att så många tar med det till fjällen?
Mvh
Peter P.
Receptfria antihistaminer tar man mot allergiska besvär som orsakar t ex rinnande ögon och näsa. Pollen, kvalster etc. Det har även effekt om man reagerar mycket på myggbett.
Upplever man inga allergiska besvär så tycker jag nog det är rätt onödigt att ta med sig. En vanlig biverkning är dessutom sömnighet.
Här är en lista jag gjort för en utbildning av nya scoutledare. Den är tänkt att gälla för dem själva och scoutgruppen. Jag har inte skrivit ut antal, det får man anpassa för aktiviteten:
Förslag på innehåll i förbandslåda:
• Mitella/trekantsduk, alternativt Första Förband
• Plåster i olika storlekar och sorter
• Steri-strips eller liknande (för att tejpa ihop skärsår)
• Sårtvättar av våtservettyp
• Kompresser i olika storlekar
• Mefix
• Compeed eller liknande
• Pappersnäsdukar
• Leukoplast 5 cm bred
• Dauerbinda (högelastisk binda, om man kan använda den)
• Elastisk binda (helst av engångstyp som man kan skicka med)
• Alsolgel (alternativt alsolsprit)
• Fet salva (t ex Repair eller Försvarets hudsalva)
• Alvedon (paracetamol)
• Ipren (ibuprofen)
• Clarityn (Loratadin)
• Pincett
• Säkerhetsnålar
• Sax
• Allt på listan kan köpas på Apoteket. (Undantaget elastiska bindor av engångstyp.)
• Mediciner är dyra. Spara pengar genom att köpa billigare preparat med samma aktiva substans (namnet inom parentes).
• Vid tvätt av sår är tvål och vatten det bästa alternativet. Jag förutsätter att det finns i övrig packning.
• Dauerbinda är en dyr, mycket följsam och elastisk binda. Den kan användas för direktbehandling av stukningar, knälindning mm.
• Det kan vara bra att ha några bindor i lådan, om någon i gruppen skulle få mens.
• Det är oftast billigare att, om möjligt INTE köpa saker på Apoteket. Samma varor, t ex plåster, kan kosta en tredjedel mot vad Apoteket tar.
[Ändrat av apoe 2007-07-02 kl 20:32]
Förslag på innehåll i förbandslåda:
• Mitella/trekantsduk, alternativt Första Förband
• Plåster i olika storlekar och sorter
• Steri-strips eller liknande (för att tejpa ihop skärsår)
• Sårtvättar av våtservettyp
• Kompresser i olika storlekar
• Mefix
• Compeed eller liknande
• Pappersnäsdukar
• Leukoplast 5 cm bred
• Dauerbinda (högelastisk binda, om man kan använda den)
• Elastisk binda (helst av engångstyp som man kan skicka med)
• Alsolgel (alternativt alsolsprit)
• Fet salva (t ex Repair eller Försvarets hudsalva)
• Alvedon (paracetamol)
• Ipren (ibuprofen)
• Clarityn (Loratadin)
• Pincett
• Säkerhetsnålar
• Sax
• Allt på listan kan köpas på Apoteket. (Undantaget elastiska bindor av engångstyp.)
• Mediciner är dyra. Spara pengar genom att köpa billigare preparat med samma aktiva substans (namnet inom parentes).
• Vid tvätt av sår är tvål och vatten det bästa alternativet. Jag förutsätter att det finns i övrig packning.
• Dauerbinda är en dyr, mycket följsam och elastisk binda. Den kan användas för direktbehandling av stukningar, knälindning mm.
• Det kan vara bra att ha några bindor i lådan, om någon i gruppen skulle få mens.
• Det är oftast billigare att, om möjligt INTE köpa saker på Apoteket. Samma varor, t ex plåster, kan kosta en tredjedel mot vad Apoteket tar.
[Ändrat av apoe 2007-07-02 kl 20:32]
Jag köpte mig en Lifesystems trekker väska i våras..
efter lite rationalisering och tillägg så innehåller den..
Späntförbad (gasbinda som är självhäftande mot sig själv)
dauerbinda
klipp-plåster ca 20 cm
paracetamol-piller
sax
nässpray
suturtejp
kirurgtejp
försvarets hudsalva
säkerhetsnålar
non-wowen-swabs och en platta för brännskador..
och en hotell-tvål
våtservetter
Allt det får plats i lilla väskan på typ 14*9*5 cm, och den ska visst va rätt vattentålig också.
förutom det så har jag leukoplast för fötterna och djungelolja för myggorna..
Känns som en rimmlig uppoffring på typ 250 gram, för att kunna hantera dom flesta yttre skador som typ stick och skärsår skrub och brännsår och stukningar..
Och för att det känns tryggare även för dom som orar sig att nånting ska hända.
efter lite rationalisering och tillägg så innehåller den..
Späntförbad (gasbinda som är självhäftande mot sig själv)
dauerbinda
klipp-plåster ca 20 cm
paracetamol-piller
sax
nässpray
suturtejp
kirurgtejp
försvarets hudsalva
säkerhetsnålar
non-wowen-swabs och en platta för brännskador..
och en hotell-tvål
våtservetter
Allt det får plats i lilla väskan på typ 14*9*5 cm, och den ska visst va rätt vattentålig också.
förutom det så har jag leukoplast för fötterna och djungelolja för myggorna..
Känns som en rimmlig uppoffring på typ 250 gram, för att kunna hantera dom flesta yttre skador som typ stick och skärsår skrub och brännsår och stukningar..
Och för att det känns tryggare även för dom som orar sig att nånting ska hända.
Bra har inte kollat din hemsida igen ännu. Men en bra bild av den som gjort hemsidan ger ett bra förtoende av den information som ges.
Om saxen igen. Den grövre saxen på appoteket ,den för kläder fungerade inte när den behövdes. För vek och glappade. Så ett råd är att pröva innan man måste använda sin utrustnin på riktigt.
Om saxen igen. Den grövre saxen på appoteket ,den för kläder fungerade inte när den behövdes. För vek och glappade. Så ett råd är att pröva innan man måste använda sin utrustnin på riktigt.
grönågla skrev:
Bra har inte kollat din hemsida igen ännu. Men en bra bild av den som gjort hemsidan ger ett bra förtoende av den information som ges.
Hmm, det måste vara en annan modell än vad jag har iaf, har testat min i skarpt läge och då funkade den minsann (iof motorsågsolycka, men grova arbetskläder med söm).
// Jocke
fbistedt; sa:man bör absolut ha med saker som räddar liv
Magnecyl - kärlkramp/hjärtinfarkt
Antihistaminer typ Clarityn
Clarityn: Kommer defenitivt inte rädda liv vid en allergichock så pröva inte - ni blir besvikna. Däremot brukar jag käka allergitabletter om det är mycket mygg. Då kliar inte betten
Magnecyl: Har ingen som helst effekt på kärlkramp eller en hjärtinfarkt. Har man haft problem brukar man ta ASA förebyggande, men det har ingen effekt när infarkten satt in.
Utifrån mina erfarenheter som apotekare och inbiten friluftsmänniska ge mina synpunkter på hittills inkomna förslag. Jag utgår från att det handlar om vandring där man vill försöka slimma packningen.
Första förband/elastisk binda/Dauerbinda: Elastisk binda ett måste, Dauerbinda är det lätt att göra fel med man kan vara bra om man är långt bort. Att dessutom ha med första förband låter överflödigt. Skadad pulsåder får nog ses som mycket ovanligt vid "normalvandring".
Plåster: Självklart
Stripes: Ett absolut måste
Sårtvättare/Alsol. Om man inte kommer ha tillgång till rent vatten kan det vara bra att ha med sig koksaltlösning. Alsol är helt onödigt kan tom. förvärra sårskador (kan möjligtvis användas på insektsbett)
Coachtejp: Om man lätt vrickar sig
Leukoplast: Ett måste för att förhindra skavsår
Glytrin/Suscard: Detta handlar om personliga mediciner mot kärlkramp.
Värktabletter: Att ha med både paracetamol och ibuprofen är fullständigt onödigt. Ta med ibuprofen om magen klarar det så har man även antiinflammatoriskt.
Diklofenak/Voltaren: Något starkare antiinflammatorisk effekt, men knappast bättre mot smärta än paracetamol eller ibuprofen.
Smärtstillande gel: På vandring?? Massa vatten, sämre effekt och risk för brännskador i solen, nä lämna hemma!
Citodon: Hjälper något mer än vanliga värktabletter. Endast nödvändigt om man är långt bort.
Betapred/Ana(Epi)pen: Ett måste om någon är akut allergisk, annars inget behov.
Antibiotika: Möjligtvis om man är långt ut i djungeln.
Loperamid/Imodium/Travello: Bra att ha (nästan måste) så att man kan stoppa magen.
Antihistaminer: Om man har allergier (profylaktiskt) eller om man får väldigt kliande myggbett. Kommer inte att häva en anafylaktisk chock.
Kortisonkräm: Bra grej att ha med. Hjälper mot mycket. Tips!: Xyloproct mot hemorrojder innehåller både kortison och bedövningsmedel och kan användas tex på insektsbett.
Pappersnäsdukar: Varför då? Toarullen är väl med?
Det blev långt så jag slutar nu, men diskuterar gärna vidare.
Första förband/elastisk binda/Dauerbinda: Elastisk binda ett måste, Dauerbinda är det lätt att göra fel med man kan vara bra om man är långt bort. Att dessutom ha med första förband låter överflödigt. Skadad pulsåder får nog ses som mycket ovanligt vid "normalvandring".
Plåster: Självklart
Stripes: Ett absolut måste
Sårtvättare/Alsol. Om man inte kommer ha tillgång till rent vatten kan det vara bra att ha med sig koksaltlösning. Alsol är helt onödigt kan tom. förvärra sårskador (kan möjligtvis användas på insektsbett)
Coachtejp: Om man lätt vrickar sig
Leukoplast: Ett måste för att förhindra skavsår
Glytrin/Suscard: Detta handlar om personliga mediciner mot kärlkramp.
Värktabletter: Att ha med både paracetamol och ibuprofen är fullständigt onödigt. Ta med ibuprofen om magen klarar det så har man även antiinflammatoriskt.
Diklofenak/Voltaren: Något starkare antiinflammatorisk effekt, men knappast bättre mot smärta än paracetamol eller ibuprofen.
Smärtstillande gel: På vandring?? Massa vatten, sämre effekt och risk för brännskador i solen, nä lämna hemma!
Citodon: Hjälper något mer än vanliga värktabletter. Endast nödvändigt om man är långt bort.
Betapred/Ana(Epi)pen: Ett måste om någon är akut allergisk, annars inget behov.
Antibiotika: Möjligtvis om man är långt ut i djungeln.
Loperamid/Imodium/Travello: Bra att ha (nästan måste) så att man kan stoppa magen.
Antihistaminer: Om man har allergier (profylaktiskt) eller om man får väldigt kliande myggbett. Kommer inte att häva en anafylaktisk chock.
Kortisonkräm: Bra grej att ha med. Hjälper mot mycket. Tips!: Xyloproct mot hemorrojder innehåller både kortison och bedövningsmedel och kan användas tex på insektsbett.
Pappersnäsdukar: Varför då? Toarullen är väl med?
Det blev långt så jag slutar nu, men diskuterar gärna vidare.
efred; sa:Värktabletter: Att ha med både paracetamol och ibuprofen är fullständigt onödigt. Ta med ibuprofen om magen klarar det så har man även antiinflammatoriskt.
Detta stämmer faktiskt inte. Paracetamol och ibuprofen verkar på olika sätt. Minns inte min farmakologi nu, men på bl a vårdcentraler och sjukvårdsupplysningar rekommenderas det att ta en av varje vid medelsvår värk. En kompis som pluggar till läkare i Umeå fick även samma information från professorn som föreläste.
[Ändrat av apoe 2007-07-05 kl 17:02]
apoe; sa:efred; sa:Värktabletter: Att ha med både paracetamol och ibuprofen är fullständigt onödigt. Ta med ibuprofen om magen klarar det så har man även antiinflammatoriskt.
Detta stämmer faktiskt inte. Paracetamol och ibuprofen verkar på olika sätt. Minns inte min farmakologi nu, men på bl a vårdcentraler och sjukvårdsupplysningar rekommenderas det att ta en av varje vid medelsvår värk. En kompis som pluggar till läkare i Umeå fick även samma information från professorn som föreläste.
[Ändrat av apoe 2007-07-05 kl 17:02]
Nja, jag tror inte Erik menade att verkningsmekanismen är exakt likadan utan att man med ibuprofen klarar det paracetamol gör och dessutom har en antiinflammatorisk effekt.
Ibuprofen fungerar i princip som acetylsalitylsyra (t ex magnecyl) och är påverkar prostaglandinsyntesen och hämmar cyklooxygenas (COX). Den hämmar även tromboxan A2 vilket gör att blödningstiden förlängs. Effekten är dock irreversibel till skillnad från ASA varför ibuprofen ofta är att föredra. Både ASA och ibuprofen tillhör gruppen NSAID (non steroid anti inflammatory drugs).
Paracetamol saknar antiinflammatorisk effekt och den smärtstillande effekten är vad jag minns något oklar även om den sannolikt på nåt sätt interagerar med prostaglandinsyntesen. Paracetamol påverkar dock inte tromobocytaggregation och blödningstid.
Jaja.. lite OT. Tycker som sagt inte man behöver ha med sig ett helt apotek ut.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? | Utrustning allmänt | 52 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg