Använder ni sovsäcksfickan?

Hej!

På min Halöfs OXO (och på flera ryggsäckar) har jag nederst ett sk sovsäcksfack för förvaring av sovsäcken. Jag har hittils tryckt in sovsäcken i facket, utan fodral. Dock tycker jag det är lite tajt, och fickans dragkedja har en tendens att fastna i sovsäckstyget. Samtidigt känns förvaringen lite oskyddad.

Använder ni sovsäcksfacket? Har sovsäcken istoppad i fodralet? Eller hur förvarar ni den?

MVH

Johnny
 
Jag gör precis som dig. Knölar in sovsäcken utan fodral och håller ett finger bakom dragkedjan när jag drar igen för att det inte ska fastna ihop.
Har jag säcken i fodralet så håller den formen bättre och det blir riktigt besvärligt att dra igen dragkedjan, vet faktiskt inte om jag lyckats nångång. Har en stor tjock varm sovsäck och borde nog byta ut den mot något smidigare för det blir riktigt trångt...

Har aldrig upplevt något negativt med den förvaringen men har också alltid haft skapligt väder...
 
Jag kör alltid mina (dun)säckar komprimerade i en vattentät packsäck - nån random Exped. Vill inte riskera att få blöt sovsäck. En 8-liters räcker *väldigt* gott och väl antingen min Alpkit och min svalare Marmotsäck.
 
Jag tror inte att "sovsäcksfacket" som jag snarare tycker är den nedre öppningen är riktigt till för att bara knöla in sovsäcken i, det är iaf inte så jag använder den.

En sovsäck ska hållas torr och ren, därför har jag min i en separat drybag.
För att spara plats och få enklare hantering så är de mycket bättre att knöla in i separat påse.
Jag ser inte anledningen att ha sovsäcken så lättåtkomlig, den åker ju inte fram förrän lägret är byggt ändå!

Har tältet närmast öppningen nertill :)
 
Jag gör som många andra: packa min sovsäck i vattentät packpåse och ryggsäcken baserat på viktfördelning och lättåtkomlighet.

Dvs oftast reservkläder och sovsaker långt ner (både ganska lätta och litet behov under dagen).
Sedan fyller jag på med mat och annan utrustning och avsluter med tält och regnkläder + förstärkningsplagg högst upp. Även dagens mat och kök hamnar lättåtkomligt högt upp i packningen.

Detta gör att jag oftast anser att en nedre öppning på ryggsäcken är en icke nödvändig detalj, som bara ökar vikten på ryggsäcken. Dessutom är det ytterligare en detalj på ryggsäcken som kan gå sönder och blixtlås är normalt sätt en av de svagare detaljerna på en väska.

Tyvärr verkar det som min syn på ryggsäckar, avskalade lätt funktionella utan massa "lullull" är en klar minoritet av marknaden, då alltför många producenter marknadsför tunga ryggsäckar med massor av detaljer och funktioner av tveksamt värde.
 
Jag kör alltid mina (dun)säckar komprimerade i en vattentät packsäck - nån random Exped. Vill inte riskera att få blöt sovsäck. En 8-liters räcker *väldigt* gott och väl antingen min Alpkit och min svalare Marmotsäck.

Hur kan jag, efter alla år INTE ha fattat att det är så man ska göra?

*Slinker med svansen mellan benen iväg och köper en packsäck till*
 
Jag tror inte att "sovsäcksfacket" som jag snarare tycker är den nedre öppningen är riktigt till för att bara knöla in sovsäcken i, det är iaf inte så jag använder den.

Där sitter ju kompressionsremmar i facket så tanken från ryggsäckstillverkaren borde vara "Knöla in och komprimera" eller...

Johnny
 
Sovsäck och förstärkning/ombyte ska packas vattentätt enligt undertecknad. Hur och var är en smaksak. Själv lägger jag sovsäck, liggunderlag, sovkläder och hygien i nedre facket om ryggan är så konstruerad. Vintertid tar sovsäcken större plats och fyller nästan hela botten på ryggsäcken.

...att inte packa vattentätt låter spännande ;)...

//J
 
Längst ner på ryggsäcken... Är det inte där man knölar in det blöta tältet vid behov?

Om "man" gör det vet jag inte, men jag gör det. Sovsäcken har jag längst ner i säckens huvudfack.
Säckens huvudfack har jag "fodrat" med en sopsäck som jag tycker fungerar utmärkt som fuktskydd för allt jag förvarar i huvudfacket. I bottenfacket, som ibland kallas "sovsäcksfacket", förvarar jag tältet, vare sig det är torrt eller blött. För mig fungerar den lösningen bra. Jag kan lätt ta fram tältet utan att öppna säckens huvudfack. Det tycker jag är bra, särskilt när vädret är uselt.

/ Bertil
 
Har inte ens på stora säckar sett det undre facket som nåt bra;skar faktiskt bort mellanbotten för att den bara var i vägen,delad säck är bara en försvagning och viktökning som ej gett nån praktisk nytta i mitt packande.
Lägergrejer och ombyte ligger ju ändå längst ner och det dom behövs under dagen åtkomligt ovanpå.
 

avslutad210712

Gäst
Använder aldrig mellanbotten även om jag inte gått så långt att jag skurit bort den. Däremot lägger jag ner sovsäcken i botten tillsammans med lite annat som ryms där som kläder och sen fyller jag på uppåt. Har ingen speciell packordning utan stoppar i saker och ting som det passar sig.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg