Antingen eller, eller?

Tyckte att det kunde vara på plats med en ytterligare kommentar, bland de femtioelva som redan inkommit.
Ser själv ingen anledning att begränsa sig varken till en stor, tung packning eller till en hyperlätt. Har provat båda och kommit fram till att man väljer för ändamålet, helt enkelt.
Ska man springa en vecka och bara hålla sig till leder räcker 35l, om man bantar packningen och bara äter äcklig frystorkad sörja. Det är fullt möjligt utan att helt ge avkall på säkerheten (bara lite) och angenämt på sitt vis, för strapatsens skull, och för att få färdas snabbt utan tyngande prylar.

Vill man å andra sidan kunna sova bekvämt, laga mat i en stor absid tillsammans med flickvännen och breda ut saker på tork så är en stor och följaktligen tyngre säck att föredra. Då kan man även bära god mat, en fjällflora, kamera och andra saker som gör livet värt att leva. Dessutom kan man backa upp andra i gruppen som får problem med sina säckar eller kroppar. En större säck (>70l) ger möjlighet till mer varierade upplevelser om man tar sig tid (my humble opinion), men kräver mer träning. Att bära tungt har jag aldrig sett som ett problem, bara man är förberedd på det. Tror att de flesta dåliga erfarenheter beror på att man inte varit klar på allt vad skavsår, ryggont och regn innebär.

Med detta inlägg vill jag ytterligare poängtera "behovsprövning" innan man ger sig ut i naturen. Liten softpack eller stor ramsäck - valet är ditt, men på sikt kan det vara bra att skaffa både och, eller låna av nån kompis och prova! Min friluftsbudget har aldrig varit stor, men just bärsystemet tycker jag är värt att satsa en extra slant på, eftersom en dålig säck effektivt förstör din vandring oavsett hur bra tält, kök, kläder och mat du har. Kör själv på en 90 l Haglöfs Alaska som hittills varit superb (2500 kr är inte mycket för en säck som klarar 40 kg, och en Karrimor KIMM 35 l som lättsäck.
Och som sagt, inställningen är viktigare än grejorna (eller bristen på).

Ses där ute!

/A.

Det finns en aspekt som de ultralätta brukar peka på: Den onda cirkeln. Med mycket packning behöver du större ryggsäck (ännu tyngre), rejälare skodon (ännu tyngre) och det går åt mer energi (mer mat=mar vikt).

Om man tvärtom lättar packningen lite så klarar man sig med mindre ryggsäck (=ännu lättare packning), lättare skodon (700 g gympadojor istället för 2,5 kg kängor) och det går åt mindre energi så man behöver inte ha lika mycket mat med sig (=ännu lättare).

Men sen är det ju naturligtvis upp till var och en om man vill ha det lika bekvämt som hemma i sitt läger eller om man vill känna att man är ett med neturen.

Klantigt...

Klantigt av mig att inte få in detta inlägg på rätt diskussion, råkade lägga den här istället...

Jodå Peter, jag vet om den onda cirkeln. Dock vet jag inte om jag håller med om att lättare packning gör att man kommer närmare naturen (hur man nu definierar denna...) Frystorkad mat, plastbestick, UL-sovsäckar, dito trangia samt HiFi-kläder kan inte jag se som "närmare naturen" än tyngre saker. GPS och en flaska vin är å andra sidan lika långt från densamma, så det är mer komplicerat än retoriken anger.

Löparskor kontra kängor kan jag hålla med om: det blir mer natur i gympaskon än i kängan efter en regnig vecka i fjällen... ;-)

/A.

Naturligtvis måste man anpassa sig till årstiden (jag försöker få mina scouter att inse det olämpliga i att ha gympadojor på en hajk i februari).

Sen handlar lätt packning inte så mycket om vadman tar med sig utan om vad man INTE tar med sig.

Jag har t.ex. alltid släpat med mig hela mitt Trangia 25 med kaffepanna och gasolbrännare även på hajk över en helg. Nu när jag provat på ultralätt så konstaterade jag att mitt ihopplockade kök som väger 150 gram (inkl. bränsle för en helg) faktiskt inte var så tokigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
JVP Väskor eller cykelkärra? Transportera 15
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
andy69 BlackDiamond eller LIM???? Transportera 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg