Antik cykel

Jag undrar om det finns möjlighet att byta nav och lager på en urgammal cykel, en runt 70 år gammal Husqvarna. Bromsen är inte så bra och då och då så missar man trampet framåt. Annars så är cykeln fin!
Finns det reservdelar? Man vill ha kvar originalfälgen, den har samma färg som ramen...

Kolla med cykelhandlare av "den gamla stammen", de brukar ha koll på var man kan hitta delar till dessa gamlingar. Hade själv samma problem med bromsen på en gammal WICI så jag öppnade navet och kollade - visade sig vara bromshylsan som var slut. Hittade dock ingen ny och det verkade lite meckigt att gör en själv så jag lät byta nav (på så sätt kunde jag behålla fälgen). Kostade 600 spänn, men då är ju cykeln som ny igen ;)

Hade du bott i Göteborg (för du är från Värmland eller?) så hade du haft flera fina möjligheter. I Haga finns en cykelverkstad med kolla på gammalt och lika så mot Skansen Kronan där det finns en guldgruva i en källare (om man tycker att gamla cykeldela nu är guld)

Så Tures råd är helt klart det bäst: Leta upp någon som var med på den tiden och som KAN de gamla sakerna. Fördelen är att om man kommer med en gammal cykel och visar att man är ute efter att vårda den ÖMT så kan man få hjälp, råd och tips som är bra och dessutom billiga! Själv har jag FÅTT olika orginaldelar till en del av mina cyklar med motiveringen "Den här ovanliga navbromscylindern till den här ovanliga cykeln skall INTE ligga i en låda. Den skall självklart sitta PÅ en ORGINALCYKEL och användas..."

Då blir man glad!

:-D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crall.scout Ramväska till cykel Gör det själv 13
Tommy125 Kartställ till cykel Gör det själv 3
Brune Kamerastativ till cykel Gör det själv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg