Det överträffar mina förhoppningar att det skulle finnas uttag för yttre antenn på en 3G telefon med GPS.
För det första, vad gäller kontakten. Den vanligaste lilla kontakten i GPS-sammanhand är MCX men en MCX hona. Mitt i MCX finns en central vit cylinder av teflon(?) och i mitten ett metallskott hål för hankontaktens centrumpinne. Men av fotot av döma är den vita cylindern försedd med metall även på sina yttersidor. Då är det knappast en MCX kontakt, för i mcx-kontaken sker skärmjordningen från hankontakten på insidan av den omgivande metallcylindern. Dessutom har utsidan av en MCX honkontakt en diameter av 4, 5 mm. Den här verkare mindre enligt beskrivning. Men det är möjligt atyt en mcx skulle passa och fungera ändå, den nödvändiga spalten mellan yttre metall och den vita cylinern finns ju.
Det finns extremt små koaxialkontakter, bl a de som används på WLAN kort froån Orinoco/Lucent. Men de är mycket ömtåliga.
Nä, nu vet jag. Uttaget där bak är gjort för hankontakter som sitter i en bilhållare, på samma vis som Sony Ericssons telefoner. De kontakterna är special. Men sedan kopplas förmodligen en till kontakt in bakifrån hållaren med ytterligare en kontakt. I SEs fall är den proppen också special men kan köpas löst - om än rätt svårfunnen. I andra änden på den sladden sitter någon form av standarkontak för att binda samman med GSM resp GPS antenn.
Så tipset om du vill använda yttre antenn är att titta på bilhållarens anslutningar. Jag ringde dialect i Kalmar, de hade haft en hållre inne men kunden ville inte ha den för att den var för klumpig.
Nästa fråga är om GPS kontakten ger ström till en förförstärkare i en yttre antenn. Vet ej.
Jag vet också, att Motorola har en speciell kontakttyp som fanns till bastationen på tidiga digitala vanliga telefoner (800 MHz, ej tillåtna i Sverige). Kontakten var till för att ansluta yttre antenn toill basstationen. Har den med sladden på Öland dit jag kommer om ett par veckor, ska testa mot en Motorola telefon då.
För övrigt - om den lilla antennknoppen är GPSantennså är det förmodligen en antenn från
http://www.sarantel.com. De har en särskild serie antenner för GÅSförsedda mobiltelefoner. Känsligheten är inte toppen-toppen men de är gjorda för att fungera kroppsnära och utan att störas av handen samt för att vara mindre känsliga för hur telefonen hålls (vertikalt eller ej)
Slutligen - det finns inte mycket till mjukvara tror jag som kan användas till de här telefonerna utöver vad operatörerna erbjuder. Dom har nog inte tänkt sig att du ska ladda ned ett kartprogram och köra efter - dom vill tjäna på 3G trafik med nedladd karta allteftersom du kör. Och är du bortom 3G så tji karta tror jag (fast jag vet inte).
Det kommer en häftig GPS +3G Motorola som heter A1000 som visades redan i mars på CeBIt.
[Ändrat av jonasolof 2004-10-15 kl 11:48]