Kan inte heller se att detta har med ålder att göra - bara tillgången på tid och hur resmålen ser ut.
Jag blandar oftast natur och kultur, dvs renodlade vandringsperioder med både mer högalpina inslag och perioder av allmänt luffande/liftande genom kulturlandskap, byar och städer (yrkesskada
). Innan jag fick barn, kunde det hända att jag var ute i månader, men det går naturligtvis inte att lämna små barn ens bråkdelen av den tiden. När de började följa med blev det ju först kortare turer, och sedan anpassning till skollov etc.
Nu är barnen ute på egna upptäcktsfärder, och mina resor har börjat bli längre igen.
Den ovillige pojkvännen får stå sitt kast och ta marktjänsten under tiden
.
Enda begränsande faktorn är mitt jobb (grrr).
Det blir tyvärr inte så mycket fjäll längre - jag bor periodvis utanför Sverige p g a ett ideellt uppdrag och passar på att utforska andra delar av välrden, och ev. övrig ledig tid vill jag vara i mina "hemmaberg" Tatra, som jag har en speciell relation till.
De långa renodlade fjällvandringarna, när jag bar mat för ca två veckor i taget, ligger alltså rätt långt bak i tiden, men det hänger som sagt inte ihop med åldern .
När jag pensionerat mig, då jä*lar...
(haha - kommer aldrig att göra det, älskar mitt jobb).