Antal vandringsdagar

Alla utgår vi från vårt eget mål och beteende men jag blir lite nyfiken på hur många dagars vandring vi/ni/du har på en semestervandring? Har vandringens längd (i dagar) med åldern att göra?

Vi två 60-taggare ska vandra 13 dagar i Jämtland..

För min del beror det alltid på resmålet, allt från ett par dagar till 2-3 veckor. I år är resorna långa, platserna många men vandringarna relativt korta. Nästa år blir tvärtom med ett fåtal längre vandringar.

För min del bestäms (numera) resmål mht resesällskapet. Resmål+färdkamrat ger oftast antalet dagar. Med lillgrabben 3år i Jämtland => 3-5 dagar. Med brorsan 21år kring Keb => 10-14dagar. Med sambo => helst inga alls enligt honom... ;)

Allt mellan 1 dygn och 3+ veckor. Normalt ca 7-9 dagar, det motsvarar en ledighet på 5 dagar från jobbet.

//J

Kan inte heller se att detta har med ålder att göra - bara tillgången på tid och hur resmålen ser ut.

Jag blandar oftast natur och kultur, dvs renodlade vandringsperioder med både mer högalpina inslag och perioder av allmänt luffande/liftande genom kulturlandskap, byar och städer (yrkesskada ;)). Innan jag fick barn, kunde det hända att jag var ute i månader, men det går naturligtvis inte att lämna små barn ens bråkdelen av den tiden. När de började följa med blev det ju först kortare turer, och sedan anpassning till skollov etc.
Nu är barnen ute på egna upptäcktsfärder, och mina resor har börjat bli längre igen.
Den ovillige pojkvännen får stå sitt kast och ta marktjänsten under tiden ;).
Enda begränsande faktorn är mitt jobb (grrr).

Det blir tyvärr inte så mycket fjäll längre - jag bor periodvis utanför Sverige p g a ett ideellt uppdrag och passar på att utforska andra delar av välrden, och ev. övrig ledig tid vill jag vara i mina "hemmaberg" Tatra, som jag har en speciell relation till.
De långa renodlade fjällvandringarna, när jag bar mat för ca två veckor i taget, ligger alltså rätt långt bak i tiden, men det hänger som sagt inte ihop med åldern .

När jag pensionerat mig, då jä*lar...
(haha - kommer aldrig att göra det, älskar mitt jobb).

Alla utgår vi från vårt eget mål och beteende men jag blir lite nyfiken på hur många dagars vandring vi/ni/du har på en semestervandring? Har vandringens längd (i dagar) med åldern att göra?

Vi två 60-taggare ska vandra 13 dagar i Jämtland..

Jag är 36 och mitt typfall brukar vara en vecka, ibland någon slags "stympad vecka" (dvs måndag och söndag går delvis åt till inresa/utresa).

Jag tror generellt att vandringslängd inte har med ålder att göra annat än på ett implicit sätt, dvs i vissa åldrar är man mer upptagen av jobb, barn etc. I mitt fall handlar det mest om att jag tar den tid som blir över mellan jobbet och semesterveckor med sambon (som inte gillar vandring). Jag funderar dock en del på hur jag ska kunna öka den tillgängliga tiden: jag har definitivt råd med mera semester, jag har bara inte tagit den diskussionen med arbetsgivaren. Förhoppningsvis blir det alltså längre i framtiden.

I spannet mellan 5-15 dygn brukar mina vandringar vara. Vandringarnas längd begränsas av i första hand att jag har ett begränsat antal semesterdagar. För det andra kräver familjen att vi ska umgås på semestern. (De är tyvärr inga vandrare).

LarsÖ

Tycker en vecka är rätt lagom men det blir 10-14 dagar ibland beroende på plats. Om man tex vandrar i Sarek känns det nödvändigt med åtmimstone 10 dagar för att komma in ordentligt i området. Dessutom brukar det rätt ofta försvinna iväg nån dag i ösregn så då är det tråkigt att ha för kort tid på sig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg