fl; sa:
Jag skulle rekomendera 32 ekrar + trekors.
..
Nyligen har jag köpt ett par fabriksbyggda Mavic Crossroc UST med 20 ekrar i fram (solekrat).
..
Framhjulet flexar dock märkbart mer än mina XTR/517 hjul. Förstår inte riktigt vad solekring skall vara bra för (har funderat på att ekra om Crossroc-framhjulet).
..
Jag instämmer i din rekommendation i 32 ekrar/3X.
Det är flera faktorer som blir bättre med fler ekrar:
+Hjulet tål mer belastning
+Hjulet flexar mindre, minskar risken för 'bromstouch'
+Hjulet flexar mindre om en eker skulle gå av. Jag vet de som har fått gå hem när en eker på deras fåekrade hjul gick av. Hjulet gick inte runt längre.
+Hjulet blir lättare att bygga. Viktigt om du är en ovan hjulbyggare eller om ngn annan bygger dem åt dig.
Den enda nackdel jag vet är:
-Hjulet blir minimalt tyngre, 28->32 = +20g
Att ditt 20-ekrade hjul inte är korsekrat beror på att de flesta gärna betalar xtra för radialekrade hjul.
Det är dessutom omöjligt att 3X-ekra ett 20-ekrat hjul, ekrarna får en så stor vinkel att de kommer att gå över ekerskallen på ekrarna bredvid.
1X- eller 2X-ekring med 20-ekrar borde däremot fungera.
Korsekring borde egentlig kallas för tangetialekring, för det är det man strävar efter.
För nav med normal diameter så får man maximala antalet kors genom att dividera antalet ekrar med 9.
20/9=2,22 => 2X-ekring
32/9=3,56 => 3X-ekring.
Osv
Men jag tycker ändå inte att du bör ekra om dit 20-ekrade hjul till 2X.
Om det är ett hjul med normalt nav och normala ekrar så har de ekrar som nu sitter i navet gjort 'avtryck' i navet. Byter du till ett annat ekringsmönster så kan de 'avtrycken' fungera som 'brottanvisningar'.
Ditt nav riskerar alltså att spricka.
Att ett hjul med fler ekrar flexar mindre framgår av mätningarna här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
/Håkan