Ansluta EtrexVista till Compaq Presario 900

Någon som vet hur sjutton man skall gå tillväga för att koppla Etrex Vistan till en laptop Compaq Presario 900 (915US)

Min laptop är inte så gammal ,men desvärre så har Compaq tydligen slutat att förse sina bärbara datorer med en seriel-port.

Någon som vet ett sätt att gå runt problem för att jag skall kunna använda min Vista ihop med Mapsource på min Laptop.
Funkar det t.ex att använda en converter (se bild) från seriel till USB och isåfall hur hittas GPS:en i Mapsource programet sedan ?
cv303203.jpg

Synd att Garmin inte valt att anpassa sina produkter till flera typer av anslutningar.
Eller kanske man skall tycka att Compaq inte borde tillverka datorer utan seriella portar.

Tacksamm om någon vet hur man kan gå runt problemet.

Mvh Andy
[Ändrat av Andy_M 2003-06-03 kl 20:05]
 
Funkar

Hej!
Det fungerar med em adaptor. Adaptorn kommer att tilldelas ett COM-portnummer vid installationen. MapSource har en funktion för autodetect av GPS'n och kommer att hitta den på det nya numret.
Bertil.
 
Om inte "plug and pray" funktionen lirar så kolla i enhetshanteraren vilket nummer din externa com-port har fått.. GLÖM INTE! just den hårdvaran du har på bild levereras med en icke fungerande mjukvara så ladda ner nya drivare innan du installerar den.
 
Tackar Bertil & Patrik !

FJS90/91; sa:
Om inte "plug and pray" funktionen lirar så kolla i enhetshanteraren vilket nummer din externa com-port har fått.. GLÖM INTE! just den hårdvaran du har på bild levereras med en icke fungerande mjukvara så ladda ner nya drivare innan du installerar den.

YiiiiIIIpiieee !
Patrik vet du någon bättre converter ?
Har nämligen inte köpt/beställt någon ännu.

(Fbjs 91-92)
 
Re: Tackar Bertil & Patrik !

Andy_M; sa:
YiiiiIIIpiieee !
Patrik vet du någon bättre converter ?
Har nämligen inte köpt/beställt någon ännu.

(Fbjs 91-92)

nix... använder själv samma som du har på bild, men det e inga problem om man laddar ner nya drivare.. köper du den så kan jag maila drivarna om du tycker att det e mekkigt att tanka dom själv!

:)
 
Bilden visar en usb/seriell konverter som heter Aten
UC232c bland annat. Fungerande drivers finns på supportsidorna på http://www.aten-usa.com. Den är mkt litejn och funkar bra, installerade två stycken för ett par dar sedan (win98 SE).

Chippet i den konvertern tror jag kommer från Prolific. Holux anfvänder samma chip i sin Holux GM200 USB gps (som alltså är en seriell gps med inbyggd seriell/usb konverter.

Atens konverter är svår att installera om man har holux installerad redan. Radera gamla drivrutiner med det uninstallprogram som finns med i aten-usa zipfilen, installera sedan aten-konvertern. Eventuell Holux USB gps installeras efteråt med sina drivrutiner (jag tror den kommer att använda atens). Anyhow så funkar både konverter och usb gps för mig nu.

En sak till: Det finns inga win XP drivrutiner för holux gm-200. Är det ett problem så är det värtatt pröva att installera aten-drivruinerna och peka på dem.

Ciao

Jonas Lönnroth
 
ska vara UC 232a

jonasolof; sa:
Bilden visar en usb/seriell konverter som heter Aten
UC232c bland annat. Fungerande drivers finns på supportsidorna på http://www.aten-usa.com. Den är mkt litejn och funkar bra, installerade två stycken för ett par dar sedan (win98 SE).

Chippet i den konvertern tror jag kommer från Prolific. Holux anfvänder samma chip i sin Holux GM200 USB gps (som alltså är en seriell gps med inbyggd seriell/usb konverter.

Atens konverter är svår att installera om man har holux installerad redan. Radera gamla drivrutiner med det uninstallprogram som finns med i aten-usa zipfilen, installera sedan aten-konvertern. Eventuell Holux USB gps installeras efteråt med sina drivrutiner (jag tror den kommer att använda atens). Anyhow så funkar både konverter och usb gps för mig nu.

En sak till: Det finns inga win XP drivrutiner för holux gm-200. Är det ett problem så är det värtatt pröva att installera aten-drivruinerna och peka på dem.

Ciao

Jonas Lönnroth
 
Claes Ohlson's

Köpte convertern på Claes Ohlson funkar klockrent.
Cd-skiva medföljde och kör själv winXp Pro.
Enkelt och lätt att installera inga problem alls.

Nu återstår bara att fixa ny strömadapter till laptoppen =)

Tack ännu en gång Stenfeldt & Broman!
 
Re: Claes Ohlson's

Andy_M; sa:
Köpte convertern på Claes Ohlson funkar klockrent.
Cd-skiva medföljde och kör själv winXp Pro.
Enkelt och lätt att installera inga problem alls.

Nu återstår bara att fixa ny strömadapter till laptoppen =)

Antar det är en spännings omvandlare du behöver. Gör i så fall ett besök till på Clas Ohlson och köp en 32-5502 om din dator behöver en spänning i intervallet 15-24 V. För lägre spänningar kolla 32-7733 men det går bara att dra max 1.5 A ur denna. Råkar din dator behöva 12 VDC är det väldigt enkelt. Kolla datormanualen hur mycket ström, effekt datorn drar.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
Hasse.Andersson Problem med att ansluta Garmin E-trex Legend från PC Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11

Liknande trådar