Anodiserad kaffepanna över öppen eld?

Letar efter en lätt kaffepanna som jag tänker använda över öppen eld. Helst vill jag ha en i stål, men de är svårt att få tag på (finns många tunga). Har tittat på MSR Alpine Teapot, men då måste jag göra en specialbeställning hos någon butik och då blir det säkert för dyrt.

Så jag tittar på alternativen och Primus Litech kaffepanna är en av de. Men eftersom den är anodiserad har jag funderingar över vad som händer då jag har tänkt använda den över öppen eld. Är det någon som vet? Själv tror jag inte att anodiseringen kommer att försvinna, men man vet ju aldrig.

Letar efter en lätt kaffepanna som jag tänker använda över öppen eld. Helst vill jag ha en i stål, men de är svårt att få tag på (finns många tunga). Har tittat på MSR Alpine Teapot, men då måste jag göra en specialbeställning hos någon butik och då blir det säkert för dyrt.

Så jag tittar på alternativen och Primus Litech kaffepanna är en av de. Men eftersom den är anodiserad har jag funderingar över vad som händer då jag har tänkt använda den över öppen eld. Är det någon som vet? Själv tror jag inte att anodiseringen kommer att försvinna, men man vet ju aldrig.

Du får bara en mysig beläggning på insidan. Alla alupannor är anodiserade. Har använt min trangia på öppen eld hundra talet gånger, inga oxidationsproblem. Däremot tjära, sot och annat gott.

Kanske ska vara lite mer tydlig. Primus's kaffepanna är hårdanodiserad och det är just den här hårdanodisering som jag funderar över.

Jag ser ingen anledning till att (hård-)anodiseringen skulle ta skada. Den kaffefyllda delen kommer aldrig över 100 grader, och delen ovanför kaffenivån bör inte bli varmare än vid normal stekning.
Anodisering innebär ju i princip att man hjälper det naturliga oxidlagret (som skyddar aluminium från vidare korrosion) att bli tjockare än normalt.

Jag ser ingen anledning till att det skulle vara mer skadligt för hårdanodiserad aluminium, men det är bara min gissning =)

Hårdanodisering och anodisering är samma sak, bar olika tjocklek. Vanlig kan ligga på 15 my, och hård kan ligga på 20-25 my. Det händer inget särksilt. Anodiseringen är mycket hård jämfört med aluminium, men kan skadas av att det ändå är mjukt under.

en anodisering är enbart ett sätt at göra en metall mer korrosions beständig, man anodiserar metallen i en sur elektrolyt som skapar ett tjockare lager av oxid på ytan av materialet än vad det hade fått naturligt.

så bry dej inte om vad säljarna skriver om anodiseringar hit eller dit...

jag har de senaste(15?) åren använt en gammal kanna från Trangia i alu, den har hängts över öppen eld och ser ut som kriget, men kaffet smakar gudomligt!

Det som skadar en alupanna över öppen eld är om den torrkokar. Då blir den lätt förstörd. Det är även möjligt att smälta den om den är nästan tom, men troligen inte när det är en sån liten panna, Jag har skadat en panna som var mindre än halvfull men den var på typ 10 liter. (För detta har inte anodiseringen nån betydelse.)

Jag visste inte ens att det var ett problem att använda alu-pannor på öppen eld. Min Trangia-panna har stått i eld och på glöd ett antal gånger om året i snart fyrtio år nu. Still going strong.

Jag visste inte ens att det var ett problem att använda alu-pannor på öppen eld. Min Trangia-panna har stått i eld och på glöd ett antal gånger om året i snart fyrtio år nu. Still going strong.

Nä, det är ju inget problem, och jag har en panna som faktiskt är lite äldre än så. Men att bränna sönder en panna som har för lite kaffe i sig är inte så svårt. Trangiapannorna är ju överlag så små att de dock alltid är fulla!

Beträffande anodiseringen så spelar den ingen roll alls. För den som villa rengöra även utsidan, så är det dock möjligt att det går lite lättare med anodiserad yta. Skillnaden är dock knappast viktig och mina pannor som står över öppen eld rengörs aldrig på utsidan.

KISS är en viktig del i friluftslivet och det här med går det, fungerar verkligen det, blir det perfect?
Tyder på ovilja mot att prova och pröva, det kan ju aldrig bli värre än fel!
Har kaffekittlar i koppar, aluminium och hårdanodiserad aluminium. Kopparkittlarna tål inte lika mycket värme då lodet i pipinfästningen kan gå upp, inga problem så länge som man kokar klokt.
Är kaffet klart är en väsentligare fråga!
go tur

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg