Annons som inte hör hemma på Utsidan

Vet inte om det bara är jag som reagerat på den lättklädda damen model H&M som gör reklam för underkläder i högermarginalen. Brukar inte störa mig på H&M's damer men jag tycker inte att den annonsen hör hemma här på utsidan. Visst kan man vilja vara sexig även långt ut i skogen men ändå...

Och nej, jag är bara grundmedlem och kan inte stänga av annonserna (och det vill jag inte heller för då och då dyker det upp friluftsprylar som är intressanta). Det är inte annonsering i sig som jag stör mig på utan bara den med damunderkläderna.

Kan inte utsidan-admin sålla lite...snälla?

talthoff

Forumvärd
Dom där annonserna vår via Google annonsnätverk "Google Adsense", som baserar sina bannera på flera saker. Bla innehållet på sidan, och inte helt oväntat eftersom det är Google vad du sökt och klickat på förrut.

Så vi "väljer inga" banners, vi väljer Google som annonspartner eftersom det (oftast) kommer annonser med god relevans. Vi har ingen lista att välja från, allt sköts av Google.

Vi kan spärra annonser som vi av olika skäl inte vill ha, den spärren görs på url:n leder till. Ponera att vi vill spärra www.köraskoterpåfjället.com så måste vi ha deras url.

Själv får jag mest fönsterannonser för tillfället, men det beror nog mest på att jag renoverat huset och Googlat lite väl mycket på sånt :)

-Thomas

Har sprungit runt på ett helt företag och tejpat riktigt stark svart tape på alla porralmanackor. Var inte så populär efter det... Reagerade också på annonsen men förlät på grund av att Utsidan ändå är kommerciell..

Okej... (Det var inte H&M som jag syftade på, det var en jämförelse, utan det som ovan nämdes av admin)

Men jag har inte googlat på underkläder. Jag googlar mest friluftsprylar och medicinsk information...

Då vet jag. Tack.

Jag blundar med höger öga så ska jag nog stå ut ;)

talthoff

Forumvärd
Googles algoritm för annonser är lika avancerad som mycket annat dom gör, och dom vet mer om oss än dom flesta inser ...

Primärt är det innehållet på sidan som styr, men tex förstasidan på Utsidan handlar om "allt" då kommer det mer generella annonser och det är då man väger in annat *oxå*.

En annan parameter är tex att dom där bildannonserna betalar bra.

Så det är långt ifrån så att vad man sökt på förrut är helt avgörande ...så skrev jag inte.

-Thomas

Har egentligen inga problem med att Google spionerar på mig. Har skrivit om bockmaskiner på min gmail och då byttes annonserna direkt till industrikaraktär.. Det är ju ett sätt att få en bra, fungerande gratistjänst.

ingen gratis lunch....

Det finns inga gratis luncher. Allt har ett pris. Mycket betalar man med pengar men annat som kan vara gratis i monetära termer har sitt pris i tid (stå i lång kö på mellandagsrean eller köp dyrare i november) eller i form av reklam (SVT vs reklamfinansierade TVkanaler).

Utsidan finns i gratis-version med mer reklam och betalversion (silver) men möjlighet till mindre reklam.

En svesnk forksare sa nyligen något i stil med: Om du inte betalar för en tjänst på internet så är det du som är varan. Det tål att funderas lite på.

Själv har jag precis köpt mej en hjälmkamera och google har blivit tokig på det - på en annan sajt med google adds så fick jag tre identiska annonser för samma hjälmkamera (som jag precis köpt). Vet inte om jag gillar det egentligen - min integritet är delvis borta och min verklighet blir kanske lite väl styrd, eller?
Men det är väl priset för nästan gratis....

Sen tycker ja stora flertalet annonser är i linje med utsidans intentioner och jag har inge problem med att strunta i att läsa annonser för saker jag inte är intresserad av.

/Patrik: konsument, vara, kameraägare, påtvignad reklammottagare och silvermedlem

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg