Annapurna

Har hört lite delade meningar och motsägande fakta om denna 8000-metare. Någon som har lite BRA, RELEVANT och INTRESSANT info om denna topp? Vill samla på mig så mycket info jag kan...

/m

Jag gillar igelkottar för de gör mig glad!

mellgren; sa:
Har hört lite delade meningar och motsägande fakta om denna 8000-metare. Någon som har lite BRA, RELEVANT och INTRESSANT info om denna topp? Vill samla på mig så mycket info jag kan...

/m

????????????????????

Kan du vara lite tydligare. Vad har du hört och vad vill du veta, varför?

/mats

ok...

Ja.... Jag vill veta svårighetsgraden (Vandring/klättring) på berget och lite info runt en ev. toppbestigning. Lite länkar om det finns och tips från folk som varit där.

/m

Jag har ingen egen erfarenhet. Har däremot snackat med en kille som var i trakterna. Han hade en klätrand sherpa som jobbat på både Everest och Annapurna (dock bara upp till South Col på Everest). Denne sherpas kommentar hade varit; "Everest is an easy mountain, Annapurna is suicide." Detta var samma sherpa som strax före toppförsöket på Mera Peak (där killen jag snackade med hade varit) hade sagt; " It´s ok, I believe in reincarnation."

/Harald!

Den bästes Annapurna-erfarenheter...

Tjena
Det finns en bok an Messner som heter "Annapurna - 50 years of expeditions in the death zone" Jag har precis köpt den och har hört mycket bra om den. Kolla upp den!
Jakob

Glöm Annapurna!

Om du tänkt klättra en 8000-metare så kan följande vara intressant. Detta bygger på uppgifter från 1996 så det är lite inaktuellt men läs och begrunda ändå..

Några stora berg i Nepal 8000+.

Berg Ant bestigningar Ant döda klättrare
Everest 846 147
Kanchenjunga 122 32
Lhotse 83 6
Makalu 128 11
Dhaulagiri 254 44
Manaslu 149 47
Cho Oyu 680 20
och till sist
Annapurna 96 45

Annapurna har nog värre statistik än K2. Sherpan som det hänvisades till i ett tidigare inlägg visste nog vad han talade om.

Du kan alltid läsa Herzogs: Annapurna om du gillar att läsa om andras lidanden. :)

Mvh Jan N

Re: ok...

mellgren; sa:
Ja.... Jag vill veta svårighetsgraden (Vandring/klättring) på berget och lite info runt en ev. toppbestigning. Lite länkar om det finns och tips från folk som varit där.

/m

Med lite risk för att låta (onödigt) grinig och sådär, men - Ifall man skall göra en 8000+ meterstopp som Annapurna och inte ens orkar söka på websidor själv har man möjligen inte riktigt vad som krävs av en.

Att göra en sökning på google på "climbing annapurna standard route" gav den information man behöver, rätt fort.

Jag har själv inte varit på Annapurna, men gjort en del "höga" berg utomlands, ibland i väldigt små expeditionsteam och bl.a. gjort ett försök på 8000+ m topp (Shishapangma), så du får väl ta min information för vad den är... lätt raljerande.

Annars, ifall du är VERKLIGT intresserad av att göra det här äventyret - kolla upp några av sajterna, ring klätterförbundets expeditionskommitté (de har SÄKERLIGEN massor med information om hur du skall gå till väga), läs in dig på kartmaterial, och posta sedan här med vad du kommer fram till. Många andra är säkerligen intresserade av samma sak.

Annapurna, emellertid, är "notoriskt bökigt", som du såg enligt statistiken tidigare.

MVH

/J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Corax Annapurna! Alpin / Bigwall 1
silwerarrow Ueli Steck besteg Annapurna, ensam via South Face Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg