interndebatten fortsätter...
Oj, det anslaget vid Lida ska jag definitivt ta mig en titt på... Vem har egentligen satt upp det?
Jag cyklar ofta runt i det berörda området eftersom jag bor i Tullinge. Konstigt att jag helt missat detta, man ser väl det man vill.
Som jag sa så är jag själv mountainbikecyklist och jag menade inte med mitt inlägg att förbjuda någon något, jag försökte bara belysa den gråzom som vi faktiskt befinner oss i.
För att förtydliga mitt uttalande om att all cykling på vandringsleder måste ske på vandrarnas villkor. Så vill jag säga att med vandringleder menar jag här leder som är uppmarkerade som just vandringsleder (tex sörmlandsleden). Här är det faktiskt så att vandrarna har "paxat" en stig som deras iochmed att de har markerat upp den (något man inte får göra utan markägarens tillstånd) I den överenskommelsen som de då ingick i med markägaren så förklarades säkert vad leden skulle användas till. Och om inte cykling ingår i detta så har man inget tillstånd att använda leden.
På samma sätt skulle vi MED MARKÄGARENS TILLSTÅND kunna markera upp en mountainbike led någonstans och bannlysa vandrare från den med hänvisning till att de kan hindra oss och medverka till olyckor. Det beror helt på vilket avtal man kan få till med markägaren.
Observera dock att det är egentligen markägaren som bestämmer vad leden får användas till, inte vandrarna själva, men eftersom de är dom som kommer att klaga hos markägaren så gäller det att anpassa sig lite. Skulle det nu vara så att markägaren tycker det är jättebra att man cyklar på hans mark så kan vi ge blanka F-N i vandrarna... Problemet är ju bara den att vandrarna oftast har ett bättre förhållande till markägaren än vi cyklister. Och då kan klagomål från dem medföra att vi cyklister bannlyses från cykling på markerade leder, just med hänvisning till att denna typ av användning inte ingår i avtalet med markägaren för den markerade leden.
Ok nu känns det som om jag har pratat emot mig själv flera gånger om, men det är väl så det blir när man försöker vara opartisk trots att man inte är det...
Till grupputflykten:
Se till så att alla deltagare är införstådda med att ni cyklar på en vandringsled där annan aktivitet kan pågå under er lilla tävling. Bestäm sedan helt enkelt att man måste stanna, eller åtmindstone ta det lungt om man stöter på någon annan i skogen. Gör också alla införstådda med att tävlingen sker på deltagarens anvar och han blir personligen ansvarig om något tråkigt skulle hända.
För säkerhet skull bör ni se till att få OK från alla inblandade markägare också, men jag tänker inte skvallra om ni inte gör det.
Observera att min tveksamhet inför detta inte består i om ni gör rätt eller fel enligt lag. Det skiter jag fullständigt i. Ut anledningen till min tveksamhet är risken att något händer som gör att vandrarne blir surare än vanligt vilket faktiskt kan stoppa cyklingen i området på allvar.
Det bör nog inte vara uppenbart att ni sysslar med en tävling om ni fattar vad jag menar...