Följande la jag just ut på Göteborgsklubbens FB-sida igår. Eftersom Utsidan har en bra diskussionsnivå och det har viss principiell betydelse, så lägger jag det här också. Jag vill vi gärna veta vad folk tycker!
Jag och Jonas Lyckegård har nu monterat ned tre bultade ankare från väggen längs med bäcken, mellan stigarna nedanför apväggarna i Utby. För att förekomma spekulation vill vi gärna konstatera några fakta. Sedan har vi så klart en del åsikter i frågan, men de kan vi återkomma till i den oundvikliga debatt som följer.
1. Området är klassat som bultfritt i klubbens bultpolicy.
2. Lederna är snäppet över 10 meter.
3. Det finns gott om träd att bygga ankare från.
4. Bultarna är satta sista veckan. Färskt borrdam låg runt hålen.
5. En mutter kunde vi skruva loss med fingrarna.
6. Materialet är inte förstört, utan finns att hämta för den som hör av sig.
7. Bultarna sitter kvar intakta.
8. Om styrelsen för någon av klätterklubbarna, bultkommittén, eller ett medlemsmöte kan visa på att klubbens policy har ändrats, eller att vi feltolkat den, så lovar vi att sätta tillbaka allt material och be om ursäkt.
9. Vi är inte bultmotståndare i allmänhet, men menar att det finns både tid och plats då det är lämpligt att borra. Ett bultfritt område, mitt under pågående bultkrig i Bohuslän, är inte en sådan tid eller plats.
I efterhand har vi fått veta att detta är Jens Larsens projekt, och att han tänker polisanmäla oss idag. Så kanske får vi nu vårt efterfrågade prejudikat.
Jag och Jonas Lyckegård har nu monterat ned tre bultade ankare från väggen längs med bäcken, mellan stigarna nedanför apväggarna i Utby. För att förekomma spekulation vill vi gärna konstatera några fakta. Sedan har vi så klart en del åsikter i frågan, men de kan vi återkomma till i den oundvikliga debatt som följer.
1. Området är klassat som bultfritt i klubbens bultpolicy.
2. Lederna är snäppet över 10 meter.
3. Det finns gott om träd att bygga ankare från.
4. Bultarna är satta sista veckan. Färskt borrdam låg runt hålen.
5. En mutter kunde vi skruva loss med fingrarna.
6. Materialet är inte förstört, utan finns att hämta för den som hör av sig.
7. Bultarna sitter kvar intakta.
8. Om styrelsen för någon av klätterklubbarna, bultkommittén, eller ett medlemsmöte kan visa på att klubbens policy har ändrats, eller att vi feltolkat den, så lovar vi att sätta tillbaka allt material och be om ursäkt.
9. Vi är inte bultmotståndare i allmänhet, men menar att det finns både tid och plats då det är lämpligt att borra. Ett bultfritt område, mitt under pågående bultkrig i Bohuslän, är inte en sådan tid eller plats.
I efterhand har vi fått veta att detta är Jens Larsens projekt, och att han tänker polisanmäla oss idag. Så kanske får vi nu vårt efterfrågade prejudikat.