Lotteri
Jag har gjort omfattande undersökningar i detta ärende. Vad jag har kommit fram till är att det förekommer att tomma bränsleflaskor (tom oanvända) och kök beslagtas från resenärer. Samtidigt förekommer det att andra resenärer efter inspektion fått ta med sina tomma bränsleflaskor och kök. Det enda fakta jag hittat i frågan är ett utdrag från IATA Dangerous Goods Regulations:
<<"2.3.2.5 Camping Stoves and Fuel Containers that have contained a flammable liquid fuel.
With the approval of the operator, as checked baggage only, camping stoves and fuel containers for camping stoves that have contained a flammable liquid fuel may be carried provided the fuel and tank of the camping stove, and/or fuel container has been completely drained of all liquid fuel and action has been taken to nullify the danger. To nullify the danger, the empty fuel tank and/or container must be allowed to drain for at least one hour , the fuel tank and/or container must then be left uncapped for a minimum of six hours to allow any residual fuel to evaporate. Alternative methods, such as adding cooking oil to the fuel tank and/or container to elevate the flash point of any residual liquid above the flash point of flammable liquid and then emptying the fuel tank and/or container are equally acceptable. The fuel tank and/or container must then have the cap securely fastened and be wrapped in an absorbent material such as paper towel and placed in a polyethylene or equivalent bag. The top of the bag must then be sealed or gathered and closed with an elastic band or twine.">>
Detta är alltså det minimumkrav som ställs från internationella flygsäkerhetsmyndighetens sida, sedan är det upp till varje enskilt flygbolag att införa hårdare restriktioner, vilket tydligen förekommer.
Från olika www-forum kan man förstå att det finns olika sätt att praktiskt angripa problemet:
1. Förpacka köket enl. IATA och checka in det utan att säga nåt. Antagligen ganska liten risk att nån uppmärksammar och beslagtar det, men risken finns.
2. För att undvika beslagtagning kan man självmant visa sitt kök i in-checkningen. Man har då fortfarande möjlighet att skicka köket med posten.
3. Skicka köket i förväg med posten, addresserat till hotell eller liknande.
4. Ringa flygbolaget iförväg och fråga vad som gäller, samt om man får Ok, ta namnet på personen man pratat med. Min erfarenhet är dock att det är svårt att få ett 100% svar.
5. Köp kök på plats.
Däremot ska man aldrig enligt IATA ta kök eller bränsleflaskor i handbagage, även om en del resenärer varit lyckosamma även med detta. Generellt verkar det lättare att få med brännaren än bränsleflaskorna.