• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ang De föreslagna nya Nationalparkerna?

Förslaget som legat ute på remiss.

På fjällsidan kan man se utökningar av sarek och padjelanta, nu Np norr om Torneträsk som ska bevara tundralandskap och ett mycket (blir det så blir det nog sveriges största np) stort område runt ammarnäs. De föreslår även att göra hela kebnemasivet till en liten Np.
De södrare fjälltrakterna vet jag inte så mycket om men på sid. 20 finns det en karta.

På skogsidan saknar jag fortfarande ett sammanknytande av muddus med storasjöfallet: varesig sjaunja eller stubba är med som förslag här.

Vad tror/tycker ni?

Någon som har färskare nyheter?
 
Otroligt intressant läsning, inte minst då vi på mitt program sysslar med (och kommer syssla ännu mer med) frågor som berör allt vad detta utkast till plan innehåller. Tack för länken, hade aldrig hittat den annars!

Det var faktiskt så intressant att jag kollat runt nu i en stund efter några uppdateringar kring saken. Dock utan framgång. Så jag skrev helt enkelt till dem alldeles nyss där jag frågade om det fanns några nyheter kring ärendet. Återkommer naturligtvis när jag får svar :).
 
Fick svar idag:

Hej Johan
Vi har gjort en sammanställning av de 130 svar som kommit in på remissen av nationalparksplanen. Det är en intressant blandning av ris och ros. Du hittar sammanställningen i anslutning till planen på vår hemsida. Nu fortsätter arbetet att göra färdig planen vilket kommer att ske före sommaren.
Hälsningar
Rolf Löfgren

För de som vill läsa sammanställningen av remisssvaren så finns den här: http://www.naturvardsverket.se/sv/N...v-remissvar/Utkast-till-ny-nationalparksplan/

Och allt rörande nationalparkerna i allmänhet hittar ni här: http://www.naturvardsverket.se/sv/nv/Amne/Nationalparker/