En rätt vanlig rutt
Hej!
Jag har startat i Kaisepakte vid två tillfällen. Det är en fin tur. Fin utsikt mot Rautasjaure, med sina branta stränder.
Leden går över lättgångna marker, fram tills man skall gå ner till bron över Aliseatnu. Sista kilometern är ett mindre helvete. Snårigt och blött. Men det går.
Fina tältplatser i stort sett överallt, längs leden fram till bron över Vierrojohka. Därefter är det lite sämre med det.
Det du nu befinner dig på är leden mot Moahrrmapasset. Uppe vid stugan finns någon enstaka plats att ställa ett tält. Men räkna inte med mjukt underlag. Grus eller jord är vad som gäller. Stugan är liten och jag vet inte vilket skick den är i.
Vägen vidare över passet är inte så jobbig som man tror, när man ser den på kartan. Åtminstone inte i vackert väder. Men att gå över passet i dåligt väder, är ingen kul upplevelse. Upp från norr är rätt brant på sina ställen, men det är acceptabelt.
Nedgången på andra sidan är värre. Blockterräng med förrädiskt hala stenar om det är blött. Ibland kan man gå lite längre västerut, dvs närmare Vassacohkka på snöfält. Men det gäller inte alla år. Jag har också för mig att jag läst något om att man kan gå ner längre sydostut, för att undvika en del stenskravel. Men hursomhelst är det en rätt jobbig etapp.
Fina tältplatser finner du vid Vassajavri och ännu bättre vid Vassaloamijavri.
För att ta sig mot Kaskasavaggi är det rätt enkelt att gå genom skogen längs Vassajohka och ner till bron över Visttasjohka.
Men sen är det "stopp" för mig. Har aldrig gått upp i Kaskasavaggi den vägen. Dalen är dock stenig. Vindskyddet (det är ingen stuga) vet jag inget om. Men det är ju en rätt vanlig tur att därifrån gå upp för att runda Darfalcohkka och gå ner till Tarfalastugan.
Resten ger sig.
Det du frågar angående om det är markerad led, så kan man väl säga att det är så. Men markeringarna är sporadiska. Det går dock knappast att ta fel, om man är något så när hemma på att läsa kartan. Orienteringspunkter finns.
---
Alternativet till Kaskasavaggi är att istället gå Unna Reaiddavaggi. Otroligt vacker dalgång. Dramatisk. Mitt i dalen står en 160 m hög tröskel, som kan forceras på ett snöfält på Reaiddacohkkas sydbrant. Unna Reaiddastugan ligger precis på stupkanten. Här är det mäktiga omgivningar.
Sedan kan man välja att fortsätta dalen fram till Stuor Reaiddavaggi, mot Sälkastugorna och sedan till Kebnekaise fjällstation.
Alternativrutten är den s.k. jo-jo-leden. Den kräver kanske lite mer vana vid branta snöfält/is och bra väder. Om du gör en sökning här på forumet hittar du massor av läsning om för och emot den sträckan. Den är fantastisk, men man får vara beredd på ändringar i färdplanen.
Hör av dig, om du vill veta mer.
Med vänlig hälsning
Bert
PS. I mitt fotoalbum här på Utsidan hittar du en del bilder från senast Moahrmmapassfärden. Den gången startade jag dock i Abiskol.